«ماجرای فکر آوینی» در همان چاپ اول خود با استقبال مخاطبان مواجه شد و طبق گفته محمد اسماعیل عبادتی، مسئول فروش دفتر معارف، بیش از ۴ هزار جلد آن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به فروش رسید.

در ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشر معارف اقدام به انتشار از کتاب «ماجرای فکر آوینی» کرد و بدین ترتیب در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی از جدیدترین اثر وحید یامین‌پور رونمایی شد. یامین‌پور که هنوز مدت زیادی از معرفی اثر قبلی‌اش یعنی «نخل و نارنج» نگذشته بود در «ماجرای فکر آوینی»، به گفتار‌هایی در شناخت تفکر بنیادین شهید سیدمرتضی آوینی پرداخت که در این گزارش به معرفی بیشتر این کتاب می‌پردازیم.

«ماجرای فکر آوینی» در همان چاپ اول خود با استقبال مخاطبان مواجه شد و طبق گفته محمد اسماعیل عبادتی، مسئول فروش دفتر معارف، بیش از ۴ هزار جلد آن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به فروش رسید. همچنین نگاهی به پرفروش‌ترین‌های تابستانه ۹۸ نشان می‌دهد این کتاب توانسته توجه مخاطبان رو به خود معطوف کند.

در ادامه به معرفی مختصر کتاب «ماجرای فکر آوینی» می‌پردازیم:

یامین پور تلاش کرده در ۲۵۰ صفحه از همه طرف به اندیشه‌های شهید آوینی نگاه کند و مختصات دقیقی را که سیدمرتضی در آن قرار داشته، برای همه روشن کند. با این همه تقابل شهید آوینی با فرهنگ استعماری، لایه ضخیم‌تری در کتاب است و در سراسر آن به چشم می‌آید. فرمی که نویسنده برای هر درس انتخاب کرده هم به گیرایی کار کمک کرده است. قالب فصلها اینگونه است که در ابتدای هر درس، نکته ای از تفکر شهید آوینی ذکر میشود و بعد با نمونه هایی از مقالات شهید، نویسنده آن نکته را به خوبی می‌شکافد.

* عناوین کتاب «ماجرای فکر آوینی» چیست؟
مطالب این کتاب پس از پیشگفتار در دو بخش تنظیم شده است: ۷ درس با عنوان‌های: «آوینی در مواجهه با تاریخ جدید»، «مبانی حکمی و عرفانی تفکر آوینی»، «ماهیت تفکر و فرهنگ در غرب مدرن»، «روشنفکران سکولار و ادعا‌های علم جدید»، «جدال با توسعه و سبک زندگی مدرن»، «به سوی تمدن اسلامی»، «اضطرار بشر امروز»، «مقدمه ظهور منجی»؛ و بخش مصاحبه‌ها با عنوان‌های: «مهمترین آثار آوینی و سیر مطالعاتی انها»، «تمایز انقلاب اسلامی از پرویه مدرنیته»، «چیستی منظومه فکر آوینی»، «گفت و گویی درباره ماهیت هنر و سینما».

در ادامه بخشی از درس ششم این کتاب آمده است: «اعتراض شهید آوینی هم این است که چرا ساختارهای توسعه را مسلم می انگارند. ساختارهای توسعه بر مبنای فرهنگ دیگری ساخته شده است. آن فرهنگ نه الهی و شیعی بلکه اومانیستی و لذت طلبانه و دنیا گرایانه است و به بهشت و جهنم اعتقادی ندارد؛ بلکه معتقد به بهشت زمینی است. سازندگان این تمدن قطعا آن را به گونه ای نساخته اند که با اسلام و تشیع متناسب باشد. تمدن متناظر با فرهنگ ساخته میشود. فرهنگ غرب الحادی است. آوینی موکدا تذکر میدهد که اگر بنا بود انقلاب اسلامی ادامه مسیر تمدنی بشر غربی باشد اساسا انقلابی صورت نگرفته است. انقلاب فقط یک تغییر سیاسی نیست بلکه تغییر در بنیاد و شئون تمدن غرب است که حالا جهانی شده است و معتقد است که این موضع نظام جمهوری اسلامی در برابر غرب است. این را در نریشن های روایت فتح هم می بینید.»

* نظرات برخی کاربران درباره کتاب

حلقه وصل/