مشکل اصلی کالای ایرانی عدم ارتباط بین تولید کننده و مردم است

به گزارش سراج هشت، فروشگاه اینترنتی «دینی‌کالا» در پی تسهیل خرید کالای ایرانی است. مدیریت این فروشگاه را یک زوج جوان به عهده دارند. خانم نعمتی و همسرش در این گفت‌وگو از چگونگی شروع کار و وضعیت فعلی فروشگاهشان گفتند. خواسته‎هایی هم داشتند و می‎گفتند دینی‌کالا نیاز به حمایت مالی دارد و حاضر به قبول این حمایت هستیم ولی درصورتی‌که بهای این حمایت دولتی کردن مدیریت دینی‌کالا و گرفتن پویایی کار نباشد.

در شرایط حساس کنونی و گذر از پیچ بزرگ تاریخی و تغییر تهدیدها به فرصت، الگویی بومی برای پیشرفت اقتصادی کشور عزیزمان برنامه‌ریزی شده که به تعبیر ولی امر مسلمین جهان «اقتصاد مقاومتی» نام دارد. در حمایت از کالای ایرانی هرکداممان بسته به توان و امکانات، باید مسیر تولید، عرضه، معرفی و مصرف کالای داخلی را هموار کنیم تا استقلال و عزت‌مان خدشه دار نشود. در همین راستا و در حد بضاعت، برآنیم با معرفی مدون محصولات و مجموعه‌های ایرانی گامی هرچند کوچک در ادای دین به تولیدکنندگان و زحمت‌کشان و کارگران ایرانی برداریم.

فروشگاه اینترنتی «دینی‌کالا» در پی تسهیل خرید کالای ایرانی است. مدیریت این فروشگاه را یک زوج جوان به عهده دارند. خانم نعمتی و همسرش در این گفت‌وگو از چگونگی شروع کار و وضعیت فعلی فروشگاهشان گفتند. خواستههایی هم داشتند و میگفتند دینی‌کالا نیاز به حمایت مالی دارد و حاضر به قبول این حمایت هستیم ولی درصورتی‌که بهای این حمایت دولتی کردن مدیریت دینی‌کالا و گرفتن پویایی کار نباشد.

حرف یا ایده اصلی فروشگاه دینی‌کالا چیست و قرار است که چه خلائی را پوشش دهد و ایده راهاندازی چنین فروشگاهی برای چه کسی بود؟

خانم نعمتی: ایده‌پرداز اصلی فروشگاه دینی کالا آقای غریبی، همسر بنده هستند. این ایده توسط ایشان پخته شد و من هم در کنار ایشان قرار گرفتم و آن را کاملتر کردم. ما قبلا کارهای نمایشگاهی انجام می‌دادیم و در این زمینه همکاری‌هایی را با وزارت کشور و سازمان صداوسیما داشتیم. در ادامه راه کمکم متوجه شدیم که محصولات ایرانی، محصولات باکیفیت و خوبی هستند، ولی مشکل این است که مردم ما به تولیدکنندگان ایرانی نزدیک و وصل نیستند. لذا نیاز به یک واسطه امین بود که تولیدکننده ایرانی را به مردم وصل کند و مردم ما نیز در سراسر کشور بتوانند با تولیدکننده ایرانی مرتبط و امکان خرید محصول ایرانی را داشته باشند. ایده اولیه این بود که ما بتوانیم نقش واسطه امین را داشته باشیم و امکان این دسترسی را برای مردم‌مان در سراسر کشور فراهم کنیم. لذا به این نتیجه رسیدیم که بهترین بستر برای برقراری این ارتباط بستر اینترنت است. حتی افرادی که در بیرون از مرزهای کشور هم زندگی میکنند می‏توانند در این بستر محصول ایرانی را خرید نمایند. پس تصمیم گرفتیم یک فروشگاه اینترنتی راهاندازی کنیم تا این فروشگاه اینترنتی مرجعی برای عرضه محصولات ایرانیِ مرتبط با حوزه سبک زندگی اسلامی باشد؛ یعنی یک خانواده مذهبی به‌راحتی بتواند ملزومات مرتبط با زندگیاش را پیدا و خرید کند. دینی‌کالا با این هدفگذاری اجرایی شد و شهریور امسال یک سال از رونمایی فروشگاه اینترنتی دینی کالا میگذرد. در این یک سال اتفاقات خوبی افتاده است، ولی هنوز آن تولد اصلی اتفاق نیفتاده است.

معنی و مفهوم کالای دینی چیست و شما با چه معیارها و مولفه‎هایی عیار دینی بودن یک کالا را مشخص می‎کنید؟

آقای غریبی: من در ابتدا این نکته را بگویم که فقط عنوان وب‌سایت ما «دینی‌کالا» است. دینی‌کالا، فروشگاه ملزومات سبک زندگی ایرانی اسلامی است. وقتی شما فروشگاه اینترنتی خود را محل عرضه ملزومات سبک زندگی ایرانی اسلامی تعریف می‎کنید مقداری شاخصه‎ها و چیستی کالاهای عرضه شده در آن مشخص‎تر می‎شود. شاخص اصلی ما در این حوزه ایرانی بودن یک کالاست؛ یعنی ما در فروشگاه دینی کالا تولیدات داخل کشور را عرضه می‌کنیم. شاخص دوم ما تطابق کالا با سبک زندگی ایرانی اسلامی است. تولیدکننده‎هایی را داریم که از روی کالاهای طراحی و تولید شده در خارج کپی‌برداری می‎‌کنند، این کالا با اینکه تولید داخل است ولی تطابق و سنخیتی با سبک زندگی ایرانی اسلامی ندارد. پس علاوه بر تولید داخل بودن محصول، تطابق آن با سبک زندگی ایرانی اسلامی هم ملاک است. مثلا در حوزه پوشاک یک لباس باید منطبق بر موازین شرعی اسلامی ایرانی تولید شده باشد و از طرح‌های سبک زندگی اسلامی ایرانی منطبق بر موازین شرعی استفاده کرده باشد. در حوزه فرهنگ و هنر، ما هر کتابی را در وب‌سایت‌مان عرضه نمی‌کنیم، کتاب‌هایی را عرضه می‎کنیم که مناسب قشر مذهبی و مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشند. در حوزه خوراک نیز سعی داریم خوراک سالم، یعنی خوراکی که منطبق بر طب اسلامی و مورد تایید سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد، عرضه کنیم. این شاخصه‌ها در همه حوزه‌ها تعریف شده است.

گستره محصولاتی را که عرضه می‏کنید به‎طور کامل برای ما شرح دهید.

آقای غریبی: ما در پنج حوزه محصول عرضه می‌کنیم. حوزه اول، حوزه فرهنگ و هنر است.کتاب، نوشت‌افزار، ملزومات فرهنگی، ملزومات عبادت و به‌زودی هم ملزومات روحانیت را عرضه می‌کنیم. حوزه دوم، حوزه پوشاک است. در این حوزه شاخصه اصلی ایرانی بودن کالاست. پوشاک زنانه، مردانه و بچه‎گانه را با ملزومات عفاف و حجاب اسلامی عرضه می‌کنیم. حوزه سوم، حوزه خوراک سالم است. در این بخش محصولاتی را ارائه می‎دهیم که مورد تایید طب اسلامی باشد؛ روغن‌های اصیلی مثل روغن کنجد،روغن شحم گاو و… . چون اعتقاد داریم کسی که سبک زندگی ایرانی اسلامی را برای خودش انتخاب می‌کند، باید به خوراکش هم توجه کند و بداند که این خوراک می‌تواند چه اثری بر زندگی و خانواده‌اش داشته باشد. حوزه چهارم، حوزه دیجیتال است. ما کالاهای ایرانی را در حوزه دیجیتال شناسایی و با چند تا از تولیدکننده‎های کالای دیجیتال ایرانی ارتباط گرفتیم. محصولات این تولیدکننده‎ها را به‌زودی در سایتمان عرضه می‌کنیم. حضرت آقا تاکید داشتند که با تعصب به دنبال کالای ایرانی بگردید، ما با همین تعصب دنبال کالای ایرانی در حوزه دیجیتال گشتیم و توانستیم پاور بانک تولید داخل پیدا کنیم. شاید هیچ‌کس نداند که چنین محصولی تولید ایران هم داشته باشد. تولیدکننده‎های پاور بانک‌های ایرانی نه بودجه‌اش را دارند و نه وقتش را و نه تمرکزش را که بتوانند بر روی توزیع و عرضه محصولشان تبلیغ کنند. ما آمدیم و در کنار این تولیدکنندگان قرار گرفتیم تا بتوانیم تولیدات آن‌ها را بشناسانیم و عرضه کنیم. حوزه پنجمی که در آن ورود کردیم، حوزه لوازم خانگی است. هنوز محصولی در این حوزه عرضه نکردیم. چون مقداری کار کردن در این حوزه سخت است. حوزه دیگری که در آن ورود کردیم، حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی است. می‎خواهیم لوازم آرایشی و بهداشتی مورد تایید اسلام را عرضه کنیم. خیلی از خانم‌ها با لوازم آرایشی درگیر هستند. ما در حوزه لوازم آرایشی تحقیق و لوازم آرایشی ارگانیک پیدا کردیم، لوازم آرایشیای که در آن سرب نباشد. مثلا در حوزه رنگ مو، رنگ مویی را انتخاب کردیم که عاری از مواد مضر است و بر پایه حنا تهیه شده است. یا مثلا صابون شیر شتر پیدا کردیم که امروز این صابون‌ها در سبد خانوار ایرانی فراموش شده‌اند و به‌جای آن صابون‌های صنعتی و صابون‌هایی که با مواد شیمیایی مضر درست می‏شوند، وارد سبد خانوار ایرانی شده است. در این حوزه تولیدکنندهای که صابون با کیفیت و مرغوب تولید می‌کند شناسایی کردیم و محصولاتشان در فروشگاه دینی‌کالا عرضه شده و همه می‎توانند آن را تهیه کنند.

ایرانی و اسلامی بودن کالا در حوزه پوشاک و فرهنگ و هنر قابل تشخیص است، اما شما در گفته‎های خودتان در عرصه‎ای مثل خوراک و یا در همین بخش آخر لوازم آرایشی سنتی بودن را مساوی اسلامی بودن عنوان کردید. این مرز در عرصه لوازم خانگی هم که اصلا قابل تفکیک نیست. آیا تعریف مشخصی از سبک زندگی اسلامی ایرانی دارید؟

آقای غریبی: حاج‌آقای زائری در همگام افتتاح فروشگاه دینی‌کالا خیلی شفاف و واضح منظور از سبک زندگی اسلامی ایرانی را تعریف کردند. تعریف ما از کالای دینیِ مرتبط با سبک زندگی اسلامی و ایرانی، کالایی است که مورد تایید اسلام باشد، کالایی که با شئون اسلامی و شئون ایرانی تطابق دارد. ما تلاشمان این است که چنین کالایی مورد مصرف خانواده‌ها باشد و در سبد کالای خانوار جای بگیرد. بر روی کلیدواژه «خرید کالای دینی‌محور» داریم کار می‎کنیم. چیزی که ما می‌دانیم این است که دین اسلام برای تمامی شئون زندگی انسان برنامه دارد. حتی ساده‌ترین اتفاقات زندگی بشر. مثال ساده‌اش این است که ما هر روز با خرید کردن درگیر هستیم، اما امروز خرید کردن صرفا بر اساس نیاز اتفاق می‎افتد و اینکه برنامه دین برای خرید کردن چیست فراموش شده است. برای همین ما داریم بر روی کلید واژه «خرید دین‌محور» کار می‌کنیم؛ خریدی که در آن خریدار بر روی تولیدکننده کالا توجه می‌کند. در زنجیره تامین کالاها سراغ تولیدکنندگانی می‎رویم که در تولید مقید به اسلام هستند. تاکید همه مراجع و صاحب‏‌نظران اسلامی هم همین است و می‎گویند که مسلمان ایرانی باید کالای مصرفی‏اش ایرانی باشد. ما مسلمانان زیادی در خارج از کشور داریم که بر روی این مسئله مقید هستند و اعتقاد دارند پولی را که هزینه می‎کنند باید برای خدمت به کشور اسلامی باشد. لذا سعی ما این است که کلید واژه خرید دین‌محور را جا بیندازیم تا مردم در خریدشان توجه کنند که چه نوع کالایی را از چه کسی تهیه کنند، توجه کنند که کالای تولید شده با چه اساس و اصولی طراحی و تولید شده است… این آن مسئله‌ای است که دینی‌کالا دنبالش است.

صحبت‎های شما را می‎توان اینگونه که جمع‎بندی کرد که من به‌عنوان یک خریدار مسلمان و ایرانی در محصولاتی مثل لوازم‌خانگی باید به نیت تولیدکننده و اینکه این پول در نهایت به جیب چه کسی می‎رود توجه کنم. به‌عبارت‎دیگر من در شرایط مساوی و ایرانی بودن هر دو کالا باید کالایی را بخرم که تولیدکننده آن نماز می‎خواند؟

خانم نعمتی: ببینید معنای واقعی واژه دینی‌کالا با معنای ظاهری و مورد تصور ما فرق دارد. معنای ظاهری و تصور ما از این عبارت این است که فروشگاه دینی‌کالا یعنی یک فروشگاه مذهبی که فقط محصولات مذهبی عرضه می‎کند. اما اگر معنای واقعی دینی کالا را مورد توجه قرار دهیم باید به معنای واژه دین توجه کنیم. دین یعنی راه و روش و آیین. دینی‌کالا فروشگاهی است که بر اساس راه و روش و آیین زندگی ما محصول عرضه می‎کند، محصولی که در حوزه سبک زندگی ماست. دینی‌کالا در پی عرضه و فروش کالایی است که مناسب سبک زندگی اسلامی ایرانی است. چون یکسری کالاها هستند که صرفا مصرف‌گرایی را باب می‌کنند، یکسری هم ابزار جنسی هستند و اصلا مفید نیست که آن‎ها را در جامعه نشر دهیم. کالایی که برای دینی‌کالا انتخاب می‎شود متناسب با سبک زندگی ایرانی و اسلامی است. این تناسب و ارتباط شاید در نگاه اول دیده نشود، ولی در پشت پرده کالاهای ما تماما گزینش شده هستند و خیلی با وسواس انتخاب می‌شوند. ما از تامین‌کننده مواد تولیدی تا تولیدکننده تا کاربری که آن محصول را انتخاب می‏کند، تعریف کردیم. کسی که محصولات عرضه شده در دینی‌کالا را انتخاب می‌کند، کسی است که سبک زندگی آن متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی است. این یعنی کسی که سبک زندگی غربیِ مصرف‌گرایانه دارد، نمی‌تواند در دینی‌کالا خرید کند. کالاهایی که ما عرضه می‎کنیم با اینکه با کیفیت و با دوام هستند، ماندگاریشان بالاست، اما متناسب با سبک زندگی مصرف‌گرا نیستند.

به‌عنوان سوال پایانی نگاه آقای غریبی نسبت به موانع پیش رو چیست؟

آقای غریبی: ما در پی این هستیم که مثلا مذهبی‌ها از مذهبی‌ها خرید کنند و زنجیرهای که خانم نعمتی شرح دادند شکل بگیرد. ما داریم کالاهایی را عرضه می‌کنیم که در برخی از مواقع شاید بتوان گفت که مشتری‌های غیرمذهبی دینی‌‎کالا بیشتر از قشر مذهبی است. چون می‌بینند کالایی که عرضه می‌شود، واقعا کالای باکیفت و بادوامی است، کالا یک کالای ایرانی است و با خرید آن‎ها نان به دست یک ایرانی دیگر می‌رسد. ما بر روی این پروسه فکر کردیم، ایده‌پردازی کردیم و رویش کار کردیم تا به این نقطه رسیده است. نکته مهم دیگر هم اینکه واقعا باید مردم ما به این نتیجه برسند که حتما از یکسری کسب‌وکارها حمایت کنند. ما مشتری داشتیم که هنگام خرید دو برابر قیمت محصول پرداخت کرده و گفته می‎خواهم به‌نوبه خودم از مجموعه دینی‌کالا حمایت کنم. ما تا الان هر چه داشتیم و نداشتیم پای این کار گذاشتیم. در این راه دنبال سرمایه‌گذار شخصی و سازمانی هم هستیم، اما همان‎گونه که گفتم می‎خواهیم در ابتدا یک هویتی برای دینی کالا تعریف کنیم و بعد دنبال چنین سرمایه‎گذارهایی برویم. بنا بر پیش‌بینیهای ما تا قبل از یک سالگی دینی‎کالا  ۲۰۰۰ کالا در این فروشگاه عرضه می‎شود و اپلیکیشن دینی‎کالا هم آماده است. و خودمان هم به دنبال حذف کامل کالاهایی هستیم که مشابه داخلی دارند و کم‎کم می‎توانیم این نوید را به مردمان بدهیم که می‎توانند با خیال راحت برای خرید کالای ایرانی به دینی‎کالا مراجعه کنند.