گفتگوی حلقه وصل با مدیر اجرایی شرکت پادیسان؛

تولیدات ایرانی برازنده آشپزخانه کدبانوی ایرانی

 

به گزارش سراج هشت به نقل از حلقه وصل، در شرایط حاکم بر اقتصاد، راه برون رفت از عوارض تصمیمات و تحریم‌های سودجویانه برون مرزی و جلوگیری از تبعات تشنج‌آور آن در حوزه عرضه و تقاضا و مخصوصا تولید، حمایت از سرمایه‌های انسانی و تولیدی و تجهیزاتی و… داخل کشور است که به تعبیر ولی امر مسلمین جهان «اقتصاد مقاومتی» نام دارد. در حمایت از کالای ایرانی هرکداممان بسته به توان و امکانات، باید مسیر تولید، عرضه، معرفی و مصرف کالای داخلی را هموار کنیم تا استقلال و عزت‌نفسمان خدشه دار نشود. در همین راستا و در حد بضاعت، برآنیم با معرفی مدون محصولات و مجموعه‌های ایرانی گامی هرچند کوچک در ادای دین به تولیدکنندگان و زحمت‌کشان و کارگران ایرانی برداریم. در این بخش گفت‌وگویی صمیمانه‌ با مدیر اجرایی متواضع و پاسخ‌گوی گروه صنعتی پادیسان را از نظر می‌گذرانید.

ابتدا خودتان را معرفی و در خصوص شرکت برای ما  توضیحاتی را بفرمایید؟

سعید حاجی‌حسین‌لو مدیر اجرایی یا مدیر کارخانه گروه صنعتی پادیسان هستم. ما به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر و پیشرو در صنعت لوازم خانگی، تولیدکننده اجاق‌ گازهای فردار خانگی بوده و فعالیت خود را در استان تهران از سال ۱۳۶۴ آغاز نموده‌ایم. گروه صنعتی پادیسان پس از سه دهه تجربه و بهره‌مندی از مدیران توانا و مجرب، در هدایت کارکنان جوان و خلاق با در اختیار داشتن تکنولوژی و امکانات فنی روز دنیا، تولیدات خود را در صنعت تجهیزات آشپزخانه از قبیل انواع فرهای توکار و همچنین هود آشپزخانه ارتقا بخشیده و به عنوان یک شرکت کیفیت محور و مشتری‌مدار با بیش از سیصد مرکز توزیع و خدمات پس از فروش در سراسر کشور مشغول به فعالیت می‌باشد.

 

 

گروه صنعتی پادیسان از لحاظ موقعیت فیزیکی در کیلومتر ۵۹ اتوبان تهران – قزوین احداث و دارای واحدهای مختلف قالب‌سازی، پرس‌‌کاری، تزریق پلاستیک، تزریق باکالیت، رنگ و لعاب الکترواستاتیک، خطوط مونتاژ اختصاصی موازی در محل کارخانه و واحدهای کنترل کیفیت، آزمایشگاه، خدمات پس از فروش، تحقیق و توسعه، طراحی به صورت مستقل در محل سازمان مستقر هستند. ماشین‌آلات پیشرفته سی‌ان سی، پرس‌های هیدرولیک، پرس ‌پرکت، کوره کانتینیوز، از تکنولوژی‌ها و تجهیزاتی است که در مجموعه از آنها استفاده می‌شود.آزمایشگاه پیشرفته‌ای را با ابزارهای دقیق براساس استاندارهای ۱۷۰۲۵ اخذ شده از سازمان تایید صلاحیت اداره استاندارد، به عنوان آزمایشگاه همکار مشغول به کار می‌باشند. گواهی‌های مختلف که شامل گواهی کیفیت، مشتری‌مداری و تندیس کیفیت از گواهی‌های اخذ شده در سال‌های گذشته می‌باشد.

پیشرفت تولید از ابتدای تاسیس تا امروز را چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟

در ابتدای تاسیس فقط تولید اجاق پلوپزی در دستور کار بود که الان هم بعضا در منازل‌ ویلایی استفاده می‌شود. پس از ارتقاء، طراحی اجاق‌های فردار مبله آغاز که البته طرح ابتدایی آن الگویی از نمونه‌های خارجی بود. در حال حاضر نیز محصولات جدید در گروه‌های اجاق‌های مبله، اجاق‌های رومیزی، فرهای توکار و هودهای آشپزخانه طبقه‌بندی می‌شوند، که برخی مدل‍‌ها از نمونه‌های خارجی الگو گرفته شده و برخی نیز با درخواست مشتریان طراحی‌ و محصول را به تولید انبوه رساندیم.

در حال حاضر قطعات و مواد اولیه تولید داخل بوده یا واردات می‌شوند؟

حدود ۹۵ درصد قطعات در داخل و از پیمانکارهای داخلی تامین و مابقی واردات می‌شود. به طور مثال ورق استیل ورقی است که تقریبا تمام شرکت‌های همکار، به صورت وارداتی تهیه می‌کنند. چون تولید ورق استیل در کشور تولید نمی‌شود.

سازماندهی بخش خدمات پس از فروش و سازوکار آن را تشریح و میزان رضایت‌مندی مشتریان در چه حدی است؟

واحد فروش از دو بخش فروش و خدمات پس از فروش تشکیل و واحد خدمات پس از فروش نیز از دو قسمت نصب و راه‌اندازی و پشتیبانی و ضمانت تشکیل شده است. پس از فروش محصول، درخواست نصب توسط سامانه پیامکی ثبت شده روی کارتن محصولات، برای شرکت ارسال می‌شود. سپس سرویس‌کار در محل حاضر و محصول را نصب و راه‌اندازی نموده و تحویل مشتری می‌دهد. پس از آن شرایط ضمانت فعال و  به هر دلیلی محصول در ابتدای کارکرد یا بعد از مدتی نیاز به خدمات باشد، درخواست ارسال و در خدمت هم‌وطنان عزیز هستیم. تعهدمان تا ده سال است، اما  برای محصولات بیش از ده سال هم این خدمات را انجام می‌دهیم تا رضایت‌ مشتری جلب شود.

در خصوص تنوع تولید نظر مشتریان را جویا شده‌اید؟

واحد پژوهش در بازار نظرهای مختلفی را از فروشنده‌ها و مشتریانی که نسبت به محصول انتقاد، شکایت، اعتراض یا تقاضای بهبود دارند را دریافت و به ما ارائه می‌دهند تا برای محصولات در چرخه تولید، تغییرات اعمال یا برای طراحی محصولات جدید این نظرات را اعمال کنیم. به طور مثال با توجه به اقبال استفاده از کلیدهای تاچ یا لمسی، ما نیز در طراحی محصولات جدید هود، فر و اجاق‌های مبله‌ پادیسان از این کلیدها استفاده کردیم.

ظرفیت تولید طی این سال ها چه روندی داشته و الان از تمام ظرفیت تولید استفاده می‌شود؟

در ابتدا تنوع و تیراژ تولید با توجه به شرایط بازار قابل توجه نبوده اما با پشرفت کارخانه تعداد پرسنل افزایش  و تعداد و تنوع محصول رشد کرده است. درحال حاضر بنا به گروه‌بندی طراحی شده در شرکت چهار گروه تولیدی با ظرفیت‌های تولید مجزا فعال هستند.

۱-گروه اجاق‌های مبله‌ که دارای دو گروه اصلی فردار و طرح فر بوده و هریک دارای محصولات متنوعی هستند.

۲-گروه‌ اجاق‌های رومیزی که دارای تنوع‌ مختلف شیشه‌ای، استیل، لعابی و از حیث ظرفیت استفاده در چهار دسته تک شعله، دو شعله، چهار شعله و پنج شعله می‌باشند.

۳-گروه فرهای توکار با مدل‌های گازی، برقی و تمام برقی

۴-گروه هودهای آشپزخانه‌ که در دو مدل مورب و شومینه‌ای هستند، و در سایزبندی و رنگ‌بندی متنوع‌اند

ظرفیت تولید سالانه اجاق‌ فردار ۶۰٫۰۰۰ دستگاه، اجاق‌ کابین‌دار(طرح فر) ۳۵٫۰۰۰ دستگاه، اجاق‌ صفحه‌ای ۳۵٫۰۰۰ دستگاه، هود آشپزخانه ۲۰٫۰۰۰ دستگاه و فر توکار ۱۰٫۰۰۰ دستگاه می‌باشد در صورت افزایش ظرفیت تولید کنیم، با توجه به طراحی و آینده نگری نیازی به تغییرات سخت افزاری نبوده و فقط نیروی انسانی را باید افزایش دهیم.

 

در خصوص میزان صادرات و کشورهای هدف و شرایط آن، شرکت در چه وضعیتی است؟

در ابتدای دهه هشتاد به ازبکستان و یمن و در ابتدای دهه نود سهمی را به آفریقای جنوبی صادرات کردیم اما متاسفانه شرایط فرهنگی و نبود خدمات پس از فروش‌ بدلیل عدم توافق برای استقرار پایگاهی در آن کشورها، توقف صادرات تحمیل شد .

تحریم ها چه تاثیری در قیمت تمام شده و تولید شما داشته‌اند؟

در بخش اقلام وارداتی مثل ورق استیل و مواد اولیه باعث افزایش قیمت شده است. بعضی  موارد هم چون از پیمانکاران تامین می‌شویم و آن‌ها نیز با واسطه یا بدون واسطه باید مواد اولیه‌شان را وارد کنند که تاثیر منفی در بحث تامین جنس و افزایش قیمت، منتقل می‌شود. شاید مستقیم به ما انتقال پیدا نکند ولی برای پیمانکار به نوعی مشکل ایجاد و زنجیره‌وار به ما هم انتقال داده می‌شود.

انتظارتان از مسئولین را بفرمایید؟

با توجه ظرفیت و پتانسیل شرکت های ایرانی اگر تولید را ارتقاء دهیم باید بسترهای تولید، به نوعی برقرار شود تا تولید و عرضه را بهبود بخشیم. الان ظرفیت ما، ظرفیت خوبی نیست. یعنی رکود بازار، عدم گردش مالی‌ باعث تولید کمتر از ظرفیت و استفاده از نیروی انسانی کمتر می‌شود، مسئولین می‌بایست در این قضیه از طریق کارشناسان‌شان بررسی‌های بیشتری انجام دهند و قضایا را خیلی ریزتر و دقیق‌تر رصد بفرمایند. قطعا راهکارهای بهتری را می‌توانند ارائه نمایند تا در گردش کاری سازمان‌های داخلی تاثیر مثبت بگذارد و شاهد پایداری سازمان‌ها باشیم و همچنین فرصت اشتغال‌زایی را ایجاد کرده و وابستگی واردات نداشته باشیم.