محسن دریالعل مدیرعامل انتشارات «روایت فتح»

ذائقه‎ی مخاطب تغییر کرده است/ استقبال بیش از پیش‎بینی‎های ماست

 

محسن دریالعل مدیرعامل انتشارات «روایت فتح» گفت: تنوع ویترین امسال ما خیلی زیاد شده است. ویترین ما در سال‎های گذشته تقریبا یک دست بود ولی امسال تنوع خوبی در بین کتاب‎های روایت فتح مشاهده می‎کنیم و برای تمام سلایق کتاب داریم. همین باعث شده که امسال سال شلوغی را در نمایشگاه کتاب داشته باشیم.

محسن دریالعل مدیرعامل انتشارات «روایت فتح» گفت: تنوع ویترین امسال ما خیلی زیاد شده است. ویترین ما در سالهای گذشته تقریبا یک دست بود ولی امسال تنوع خوبی در بین کتابهای روایت فتح مشاهده میکنیم و برای تمام سلایق کتاب داریم. همین باعث شده که امسال سال شلوغی را در نمایشگاه کتاب داشته باشیم.

مدیرعامل انتشارات «روایت فتح» در مورد تفاوت امسال این انتشاراتی نسبت به سال‎های قبل گفت: ما امسال دو روند موازی هم را در انتشارات روایت فتح شروع کرده‎ایم. این دو روند برگرفته از تغییر ذائقه مخاطب است. تغییر اول در حجم کتاب‎های انتشارات روایت فتح اتفاق افتاده است. چون قبل از این کتاب‎های ما جزو کتاب‎های کم حجم یا به اصطلاح میکروبوک بود. رویکرد امسال ما در این زمینه تغییر است و بیشتر «رمان مستند» کار کردیم. رمان مستندهای ما کتاب‎های مفصل‎تر و جامع‎تری هستند. این درست برخلاف کتاب‎های نیمه پنهان است که همه آنها کتاب‎های کم حجمِ هفتاد هشتاد صفحه‎ای هستند. رمان مستندهای ما همه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ صفحه هستند. این مسیر جدید و اصلی انتشارات روایت فتح برای امسال بود و حدود دوازده سیزده عنوان رمان مستند هم به نمایشگاه آوردیم. از رمان مستندهای امسال می‎توان به «فهمیه» «حلوای عروسی»، «کعبه بوی بهشت می‎دهد»، «ناآرام»، «روزی که شهید شدم»، «قصه‏ دلبری» و… اشاره کرد.

محسن دریالعل در مورد رویکرد دوم انتشارات روایت فتح توضیح داد: امسال محصولات قدیم را بازطراحی و ۳۴ عنوان کتاب نیمه پنهان را در طراحی و قالب جدید ارائه داده‎ایم. ریسک این کار خیلی بالاست. چون کتاب‎های نیمه پنهان ما محصولی است که ۲۰ سال مخاطب با آن همذات پنداری کرده است و با آنها نوستالژی دارد. ما یکدفعه شکل همه این کتاب‏ها را تغییر دادیم. این کار برای ما ریسک بزرگی بود و نگران بودیم که واکنش مخاطب نسبت به این تغییر چه خواهد بود. روی جلد کتاب‎های نیمه پنهان ما جنسی است که تا به حال هیچ کس استفاده نکرده است و غرفه‎دارهای دیگر وقتی این کتاب‎ها را می‎بینند اولین سوالشان این است که جنس روی جلد این کتاب‎ها چیست؟ الحمدالله این تغییر با استقبال روبه ‏رو شده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا در این بازطراحی در محتوای کتاب‎های هم دخل و تصرفی صورت گرفته است یا نه گفت: اتفاقی که در این بازطراحی افتاده است در نوع و جنس کاغذ، قطع و نوع طراحی و فونت کتاب‎هاست و بر روی کتاب‎ها ویراستاری مجددی هم انجام شده است. دقیقا همین اتفاق بر روی کل مجموعه‌ی مدافعان حرم هم اتفاق افتاده است. مجموعه کتاب‎ها مدافعان حرم هم طراحی‌شان عوض شده و یک ویراستاری مجدد بر روی آنها انجام شده است و قلم‎ها نیز مقداری ویراستاری فنی شدند. امسال در مجموعه نیمه پنهان دو عنوان و در مجموعه مدافعان حرم یک عنوان کتاب جدید داشتیم. کتاب «۲۰ سال و سه روز» روایت زندگی شهید سید مصطفی موسوی جوان ترین شهید مدافع حرم از زبان پدر و مادر است که به مجموعه مدافعان حرم ما اضافه شده است.

دریالعل با تاکید دوباره بر روی اینکه انجام چنین بازطراحی‎ای بر روی یک کتاب پرمخاطب خیلی ریسک بالایی است افزود: انجام چنین کاری هزینه‎های تولید را هم بالا می‎برد. با این وجود ما هزینه کتاب‏ هایمان را خیلی بالا نبردیم. مثلا جلد یک نیمه پنهان؛ یعنی کتاب «مصطفی چمران» را پارسال اسفندماه تجدید چاپ کردیم و به چاپ بیست‎وهفتم رسید. این کتاب ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. قیمت قبلی این کتاب ۵۵۰۰ تومان بود و امسال ۶۵۰۰ تومان قیمت خورده است. کتاب‎های ما مجموعا ۱۵ تا ۲۰ درصد گران شدهاند، در حالی که کاغذ امسال نسبت به سال گذشته ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

مدیرعامل انتشارات «روایت فتح» در ادامه بیان داشت که کتاب‎های رمان مستند ما به شدت پر استقبال بوده است و افزود: تعداد کتاب‏هایی که بر اساس پیش‎بینی اولیه برای تمام روزهای نمایشگاه فرستاده بودیم، در دو روز اول تمام شد. دوباره بچه‎های ما بر اساس فروش دو روز اول، کتاب آوردند که امروز این کتاب‎ها هم تمام شدند.

دریالعل در پاسخ به این سوال که علت این استقبال به چه عواملی بر می‎گردد، گفت: به اعتقاد من دو دلیل دارد؛ اول اینکه فضای غرفه‎سازی ما تغییر کرده است.  الحمدالله امسال جای ما خیلی بهتر است و فضای باز و خوبی در اختیارمان قرار گرفته است. دلیل دوم هم این است که تنوع ویترین امسال ما خیلی زیاد شده است. ویترین ما در سال‎های گذشته تقریبا یک دست بود ولی امسال ما تنوع خوبی در بین کتاب‎ها مشاهده می‎کنیم و برای تمام سلایق کتاب داریم. همین باعث شده که امسال سال شلوغی را در نمایشگاه کتاب داشته باشیم.

حلقه وصل