امروزه سرود انقلابی همانند بسیاری از فعالیت‌های دیگر فرهنگی مانند تواشیح به حاشیه کشیده شده است. برای واکاوی دلیل فراموشی این حوزه موثر فرهنگی با روح الله ارجمندی از فعالان سرودهای انقلابی گفت‌وگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید:

«سراج۲۴»: امروزه چرا کمتراز سرودهای انقلابی حرفی می‌شنویم و سخنی به میان می‌آید؟

ارجمند: قالب هنر، برای بیان اهداف و دیدگاهایتان قالب بسیار توانمندی است. مطلبی را که یک سخنران در یک ساعت و یا بیشتر باید تشریح کند تا مخاطب آن را دریابد در قالب تئاتر و یا سرود شما می توانید ظرف کمتر از پنج دقیقه عنوان کنید.در بحث سرودهای انقلابی نیز به واسطه شور و هیجان آنها در ابتدا موفق عمل کردیم.لکن حدود ده سالی است که دچار رخوت و رکود شده چرا که متولیان امر کسانی هستند که در این زمینه کار نکرده اند و یا به آن باور ندارند.

الان آموزش و پرورش هر سال جشنواره فرهنگی و هنری پخش می کند اما چون برگزار کنندگانش با اصول کار با دانش آموز به عنوان یک تازه کار آگاه نیستند کارها آنچنان زیبا نمی شود و خوب در نمی آید.

گروهی هم که به کار واردند در پی مادیات رفتند و کار دلی را رها کردند . آنهایی هم که ماندند آنقدر جفا دیده اند که دلسرد شده اند.

 «سراج۲۴»: صدا و سیما چه نقشی می تواند در رشد سرودهای انقلابی ایفاء کند؟

 ارجمند: دهه هفتاد صداو سیما به نوعی مشوق ما بود و ما تولیدات زیادی برای صدا و سیما تهیه می کردیم اما الان نگاه سابق وجود ندارد و حمایتی صورت نمی گیرد. ببینید اگرکاری برای دانش آموزان با رعایت اصول حرفه ایی تهیه شود و از صدا و سیما برای آنها پخش شود قطعا ً حداقل از سوی خود دانش آموزان با استقبال روبرو می شود اما الان چون کار دست کسانی است که تجربه در این بخش ندارند روز به روز شاهد افت سرودهای انقلابی دانش آموزی هستیم.

آهنگساز برای کارها می آورند که شاید در کار خود استاد باشد اما هیچگاه با دانش آموز کار نکرده نه صبر و حوصله اش را دارد نه تواناییش.

«سراج۲۴»: بعضا ً کارهای شاهدیم که نوآوری در آن دیده نمی شود. خلاقیت و نوآوری چقدر می تواند در شکوفائی مجدد سرودهای انقلابی تاثیر گذار باشد؟

ارجمند: ما باید در پی جذب دانش آموزان در مقاطع مختلف برویم لذا لازم است که تغییر سبک را سرلوحه کار خود قرار بدهیم و به عبارتی حرف های انقلابی مان را باید به روز بیان کنیم و بنده خودم را مقید به رعایت این مسئله دارم. الان ما کار می سازیم با موضوع شهید و شهادت و انقلاب اسلامی که حتی کسانی که به این موارد باور قلبی ندارند و یا دوستدار موسیقی های غربی هستند به تولید ما توجه می کنند و آنرا می پذیرند. متاسفانه در مواردی مشاهده می شود که در جشنواره ها کاری که سال ۵۷ ساخته شده را با همان سبک ارائه کرده اند . خب این کار جذابیتی برای مخاطب ندارد و وزارت ارشاد نیز از سرودهای انقلابی حمایت نمی‌کند.

 در هر حال برای موفقیت در امر سرودهای انقلابی هم باید به آرمانهای انقلاب باور داشت و هم اساس کار را بلد بود که متاسفانه در بسیاری از موارد این دو عنصر در کنار هم دیگر جمع نمی شوند.