همزمان با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، نمایشگاه‌هایی برای عرضه نوشت‌افزار و محصولات کاربردی از قبیل کیف و کفش در سراسر کشور برگزار شد. این گونه نمایشگاه‌ها با آنکه با تاخیری ۳۶ ساله در کشور ما برگزار شد، اما باز هم جای خوشنودی دارد که بالاخره برگزار شد و برای نخستین بار عرضه نوشت‌افزار و محصولات کاربردی، مد و لباس ایرانی و اسلامی‌انجام شد.

این نمایشگاه‌ها که با حضور شرکت‌های تولیدی داخلی در سراسر کشور برگزار شد، شاهد حضور تولید کنندگانی نظیر «اقا روح الله»، «ایام»، «روشنا»، «آزاده»، «شب دهم» و … بود که محور تولیدات خود را موضوعاتی همچون قهرمانان و مفاخر ایرانی و شخصیت‌های کارتونی و سریالی ایرانی قرار داده بودند و مورد استقبال بسیار خوب مردم قرار گرفتند.

نوشت‌افزار-اسلامی-1

اما متاسفانه این نمایشگاه نیز تحت تاثیر اجناس و کالاهای برگرفته از انیمیشن‌های خارجی و قهرمانان غربی و نامتناجنس با فرهنگ ایرانی مانند باب‌اسفندی و مرد انکبوتی و سیندرلا و … قرار گرفت که در نمایشگاهی تحت عنوان «فروش تجهیزات کمک آموزشی، لوازم‌التحریر، کیف و کفش و محصولات کاربردی مد و لباس ایرانی و اسلامی» موضوعی قابل تامل است.

در سالی که به نظر می‌رسد توجه به تولیدات ایرانی و سبک زندگی ایرانی اسلامی‌در اولویت قرار دارد، انتظار می‌رفت در چنین نمایشگاه‌هایی از ورود اجناس چینی و با طرح‌هایی برگرفته از شخصیت‌ها و فرهنگ غربی جلوگیری شود که متاسفانه نه تنها جلوگیری به عمل نیامد بلکه غرفه‌هایی با این مضمون از جایگاه بهتر و پر رفت و آمدتری در نمایشگاه‌ها برخوردار بودند و غرفه‌هایی که صرفا اقدام به پخش تولیدات ایرانی اسلامی‌نمودند، در حاشیه قرار گرفتند.

نوشت‌افزار-غربی-2

نمایشگاهی که فرصت خوبی را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می‌داد تا با ورود به عرصه نوشت‌افزار و استفاده از طرح‌های ایرانی-اسلامی‌مانند شخصیت‌ها و مفاخر ایرانی از جمله شهید مرتضی مطهری، غلامرضا تختی، میرزا کوچک خان جنگلی، شهید احمدی‌روشن و طرح‌های مذهبی و تاکید بر موضوعاتی چون اقتصادی مقاومتی، خانواده و … جایگزین مناسبی برای شخصیت‌ها و قهرمانان انمیشن‌های غربی باشند، با نگاهی گذرا به غرفه‌های موجود شاهد آن بودیم که این امر محقق نشد و کماکان طرح‌هایی همچون باب‌اسفنجی، انگری برد، بنتن، سیندرلا و … میان فضای نمایشگاه‌ها دیده شدند.

اما نکته بسیار مهم و تاسف بار‌تر آنجاست که برخی تولیدکنندگان داخلی نیز تنها برای فروش بیشتر و جلب مشتری اقدام به تولید کالاهایی با تصاویر شخصیت‌های کارتونی و انیمیشنی غربی کردند. نمایشگاهی که هدفش عرضه تولیدات ایرانی اسلامی‌است به محلی برای جولان شخصیت‌ها و نماد‌های غربی شد. متاسفانه حتی رسانه ملی نیز با پخش تبلیغات برخی از این برندهای ایرانی مانند برند «سهند» که محصولاتی با طرح‌های غربی و حتی ضدفرهنگی را تولید می‌کنند، در این مسیر اشتباه گام برمی‌دارد.

نوشت‌افزار-اسلامی-2

هجوم نماد‌های غربی در فضای نمایشگاه صدای اعتراض تولیدکنندگان انگشت شمار نوشت افزار‌های ایرانی-اسلامی‌را نیز دراورد، به گونه‌ای که برخی از دست‌اندرکاران نوشت‌افزارهای اسلامی-ایرانی معتقد بودند عنوان نمایشگاه فقط در حد یک شعار است و نه تنها محصولات ارائه شده نشانی از فضای سبک زندگی ایرانی-اسلامی‌ندارد بلکه بعضاً ضدارزشی هم هستند.

در حالی که به تصویر «کریستیانو رونالدو» ستاره فوتبال همراه با گوشواره‌ای بر گوش یا تصاویر «باربی» که به وفور بر روی دفترها نقش بسته و به فروش می‌رسد، برخی مردم از عدم اطلاع‌رسانی مناسب نمایشگاه‌ها نیز گله داشتند.

لازم به ذکر است، با توجه به فلسفه وجودی چنین نمایشگاه‌هایی که مهم‌ترین ویژگی آن حضور تولیدکنندگان داخلی و کمک به چرخه اقتصادی کشور و نیز مقابله با فراگیر شدن نماد‌های غربی در کشور است، حضور برند‌های چینی با طرح‌های فریبنده و ضدفرهنگی جای سوال دارد. برند‌هایی که علاوه بر نفوذ در خانواده‌ها و دانش‌آموزان و تاثیر منفی که به همراه خود دارند، به چرخه تولید و اقتصاد کشور نیز ضرر می‌زنند و با قیمت‌های پایین‌تر و ارزان‌تر سدی در برابر تولیدکنندگان داخلی می‌شوند.

امید است در سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست تقویت تولیدکنندگان و عرضه کنندگان نوشت‌افزارهای ایرانی-اسلامی‌را دربر داشته باشد و نیز محلی برای تقویت اقتصاد فرهنگ کشور باشد و نه عرصه‌ای برای خودنمایی برند‌ها و شخصیت‌های غربی.

نوشت‌افزار-اسلامی-3