mashhadi-avatarمقدمه:

کتاب شذرات المعارف اثر مرحوم آیت الله عظما میرزا محمد علی شاه آبادی(استاد حضرت امام رضوان الله علیه)است. این کتاب را مرحوم آیت الله شاه آبادی به نام شذرات(یعنی هدیه طلایی یا تذکره‌های طلایی که به آن‌ها شذره می‌گویند و جمع آن می‌شود شذرات) یعنی کلید‌های معرفت.
مطالبی که در اینجا بیان می¬شود، از شذره اول و شذره دوم است که مرحوم شاه آبادی در این کتاب به صورت خلاصه می‌گویند که علت بیماری و بدبختی‌هایی که مسلمانان دارند، چهار موضوع است. نکته اول غرور به حقانیت است. این که یک حزب اللهی شیعه به خاطر حقانیت خود بگوید که من حق هستم و و اسلام حق است، شیعه حق است و ما بر حق هستیم و بقیه عوام کالانعام هستند و نمی‌شود کاری کرد. که این دو بدبختی ایجاد می‌کند یکی روحیه اسارت بوجود می‌آورد یعنی ما که حق هستیم و خودمان با خودمان هستیم و دو هم که هر کس هر طور که می‌خواهد باشد.

از یـک طرف روحیه انفراد یعنی فرد گرایی و درون گرایی و یک نکته ی دیگر هم یأس از اینکه با دیگران نمی شود کاری کرد. غرور به حقانیت مثل غرور به شفاعت آدم را از جمع دور می‌کند. به طور مثال برخی از این آدم‌ها این ریشه رهبانیت و انزوا و جدایی و درویش مسلکی دارند که این اعتقاد غرور انگیز، به حق بودن خود است. ما باید دامن خودمان را بکشیم به قله کوه و با کسی دیگر کار نداشته باشیم که اسلام این را نمی‌پسندند.

کتاب دیگر از مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی است. ایشان کتاب‌های اخلاقی دارند و حدود 2000 ساعت نوار اخلاق دارند که اگر منتشر شود، چیزی حدود صد جلد کتاب اخلاق بر مبنای آیات و روایات می‌شود. تا به حال چهار جلد آن چاپ شده است. دو جلدش متعلق به پیوند اهل ایمان است. یعنی هر برادری که کار تشکیلاتی می‌کند و با پنج نفر تا 500 نفر یا 5000 نفر سر و کار دارد. بخصوص هیئت‌ها و تشکل‌هایی که جمع و هسته اولیه‌ای دارند و با هم کار می‌کنند. این‌ها اگر با هم همدلی نکنند و با هم کار نکنند و به همدیگر تحویل ندهند و از هم تحویل نگیرند، قائدتا ممکن است به مشکل بخورند.

چکیده:

کتاب شذرات المعارف اثر مرحوم آیت الله عظما میرزا محمد علی شاه آبادی(استاد حضرت امام رضوان الله علیه) است. این کتاب را مرحوم آیت الله شاه آبادی به نام شذرات (یعنی هدیه طلایی یا تذکره‌های طلایی که به آن‌ها شزره می‌گویند و جمع آن می‌شود شذرات) یعنی کلید‌های معرفت.

گزیده ای از کتابچه:

(…)آسیب های موجود در تشکل­ها

در جمع آسیب‌ها بیشتر جلوه پیدا می‌کند، در جمع اختلاف‌ها بیشتر بروز و ظهور پیدا می‌کند. در جمع منیت‌ها بیشتر معنا پیدا می‌کند، در جمع آرم‌ها نه آرمان‌ها بیشتر معنا پیدا می‌کند. جمع آرمان سوزی می‌کند و آرم سازی می‌کند.

می گویند از خود بیگانگی دو جور است. یک وقت از خود بیگانگی شخصی است و یک بار از خود بیگانگی جمعی است به قول علما ما یک بار اماره فردی داریم اماره من به من امر به بدی می‌کند. یک وقت ما نفس به اماره جمعی داریم. که این خطرش بیشتر است، یک وقت من خودم طرح ریزی می‌کنم که فلان کس را از راه به در بکنم و جایش را بگیرم. یک وقت ما با هم برنامه ریزی می‌کنیم که فلانی را بگیریم. یک وقت شیوه فردی بروز می‌کند. یک وقت جمع می‌شویم می‌گوییم تا کینه فردی تبدیل به کینه جمعی می‌شود، یک وقت دو نفر داریم غیبت جمعی می‌کنیم یک وقت پانزده نفر هستیم به اسم تحلیل و نقد داریم غیبت 15 نفر دیگر را می‌کنیم.

mashhadi-aghae-nemone

یک وقت جهنم جهنم یک نفره است، یک وقت جهنم جهنم پنجاه نفره است. معلوم است که کدام آتش حرارتش بیشتر است پس اخلاق این جا بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.(…)

(…)راز داری خیلی مهم است

در تشکیلات شیعه که آقا درکتاب انسان 250 ساله بحث می‌کنند، می‌فرمایند که بعضی از آدم‌ها که دلشان طاقت نداشت لو می‌دادند و حضرت نفرینشان می‌کرد. در تشکل رازداری خیلی مهم است. چون ما از یک چیزهایی سر در می‌آوریم و رازداری مرموز داری نیست.

نکته آخر یک حلقه مفقوده است، نمی‌توانید با خانواده انس نداشته باشید نباید خانواده را از ما بگیرد. عملا تشکل الهی خانواده محور است. همسر داشته باشد پدر و مادر داشته باشد به هر شکل ممکن، خدمت گذاری بی­منت باشد. در روایت مودت و رحمت به همسر و پناه و مأمن برای فرزندان است.

دریافت فایل PDF با حجم 759 کیلوبایت

دریافت فایل متنی با حجم 513 کیلوبایت