لازم می دانم چند نکته اساسی راجع به وظایف هیئت ها و دسته جات مذهبی که حضرت امام خمینی (ره) در وصایای سیاسی الهی خویش نیز بدان اشاره داشته اند، بیان کنم:

اولا متأسفانه در برخی هیئت ها دیده می شود که یا اصلا در سیاست نیستند و سکولار محض هستند و حتی حاضر به آوردن نام شهدا و امام شهدا و رهبری در دعاها نیستند یا فقط در حد همین دعا بسنده کرده اند و یا خیلی هم که به خود زحمت دهند فقط در دفاع از شیعیان دنیا سخن به میان می آورند و هیچ نام و نشانی در هیئت ها از مردم مظلوم فلسطین و دیگر مظلومین از برادران اهل سنت به میان نمی آید.

در خصوص دسته اول که اصلا بمعنای کامل سکولار و دور از سیاست هستند لازم است عرض کنیم که اهل بیت علیهم السلام بجز امام عصر همگی به شهادت رسیدند. آیا تابحال هیچ به این موضوع فکر کرده اید که چرا تمام اهل بیت علیهم السلام به شهادت رسیدند؟! جوابش واضح است چون سکولار نبودند. چون در سیاست دخالت می کردند. چون جلوی ظلم و جور می ایستادند. حال هر کدام با توجه به شرایط زمانه خود به نحوی جلوی ظلم می ایستادند. امام حسین علیه السلام در زمان خود بدلیل وجود شرایط خاص قیام و جنگ مسلحانه کردند و در زمان های دیگر ائمه هر یک به طرقی. ولی هیچ کدام سکوت اختیار نکردند و نشانه اش اینکه اگر سکوت اختیار می کردند سلاطین جور هیچ نیازی نبود که آنها را به شهادت برسانند. و در ثانی امام حسین علیه السلام هم که خود حضرت در مورد قیام خود فرمودند من برای احیای دین جدم و امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم این دین جدشان و امر به معروف و نهی از منکر چیست؟

آیا  اسلام جز عدم پذیرش ظلم و نفی ظلم کردن است؟ و اما نهی از منکر….؟! کدام منکر آیا منکر جز ظلم است؟ که امام حسین علیه السلام که این همه در هیئت ها به سر و سینه زده می شود برایش، آیا برای همین قیام نکرد؟!

و اما دسته دوم که بجای ایجاد اتحاد و برادری بین مسلمین، متأسفانه دیده می شود و گاهی هم شنیده می شود که مداحان در مراثی و نوحه های خود می گویند ما با سنی جماعت برادر نمی شویم. یا اینکه ننگشان می آید برای مردم مظلوم فلسطین و مظلومین دیگر از اهل سنت دعا کنند. دلیلشان هم این است که آنها اهل سنت هستند و به ما ربطی ندارد. در جواب اینها هم باید بگویم که اگر شما که رهبری و امام و شهدا را دعا می کنید واقعا پایبند به راه امام و شهدا و رهبری هستید که اینها تکلیف را روشن کرده اند. و علاوه بر اینها هم اسلام در هر جا با ظلم مخالف است و اگر ما مسلمان هستیم باید با ظلم در هرجا که باشد مخالف باشیم چه ظلم بر شیعیان چه بر برادران عزیز اهل سنت و چه ظلم بر غیر مسلمان حتی مشرک!

اسلام اساسا با ظلم مخالف است. حال فرقی نمی کند ظلم بر شیعه باشد بر اهل سنت باشد یا حتی غیر مسلمان و … آیا امیرالمؤمنین نفرمود که اگر خلخال از پای زن یهودی را درآورند اگر از این مصیبت مسلمانی جان دهد، جا دارد…؟! آیا امیرالمؤمنین که این همه سنگش را به سینه می زنیم امام ما نیست و ما پیرو او نیستیم؟! متأسفانه ما یاد گرفتیم به جای پیروی از ائمه در عمل خود بیشتر لسانی و زبانی لعن کنیم و آن هم نادرست و بگونه ای که دشمنان اصلی و قسم خورده اسلام از آن بهره برداری کنند.

و ثانیا از اینها هم که بگذریم جا دارد هیئتی ها و دسته جات و مداحان توجهی به وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی (ره) داشته باشند ایشان در فرازهای ابتدایی از وصیت نامه شان خطاب به مداحان و دسته جات مذهبی می فرمایند:
«و لازم است در نوحه ها و اشعار مرثیه و اشعار ثنای از ائمه حق علیهم السلام بطور کوبنده، فجایع و ستمگری های ستمگران هر عصر و مصر یادآوری شود و در این عصر که عصر مظلومیت جهان اسلام بدست آمریکا و شوروی و سایر وابستگان به آنان و از آن جمله آل سعود، این خائنین به حرم بزرگ الهی (لعنة الله و ملائکته و رسله علیهم) است، بطور کوبنده یادآوری و لعن و نفرین شود و همه باید بدانیم که آنچه موجب وحدت بین مسلمین است این مراسم سیاسی است که حافظ ملیت مسلمین، بویژه شیعیان ائمه اثنی عشر (علیهم صلوات الله و سلم) است.»

همینطور امام در دهم آذرماه سال ۵۷ در جواب سؤال خبرنگار آمریکایی که از امام پرسیدند:

آیا این درست است که شما طرفدار اهداف جبهه آزادیبخش فلسطین هستید؟

امام در جواب فرمودند: ما طرفدار مظلوم هستیم، هر کس در هر قطبی که مظلوم باشد، ما طرفدار آنها هستیم و فلسطینی ها مظلوم هستند، و اسرائیلی ها به آنها ظلم کرده اند، از این جهت ما طرفدار آنها هستیم.

و همینطور ۱۸ شهریور ۴۳ فرمودند: دست های ناپاکی که بین شیعه و سنی در این ممالک اختلاف می اندازند اینها نه شیعه هستند و نه سنی هستند، اینها دست های ایادی استعمار هستند…

برادران شیعه و سنی باید از هر اختلافی احتراز کنند. امروز اختلاف بین ما، تنها به نفع آنهائی است که نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفی و یا سایر فرق. آنها می خواهند نه این باشد نه آن، راه را اینطور می دانند که بین شما و ما اختلاف بیندازند. (امام خمینی: ۳۱ تیر ۵۹)

در پایان هم لازم می دانم بگویم که از ظرفیت بزرگ هیئت ها که در واقع یکی از دستاوردهای بزرگ و بسیار مهم انقلاب بوده و قبل از آن هیچ گاه هیئات مذهبی چنین رونقی نداشتند و حالا که این نعمت به دست ما افتاده، شکر این نعمت همان استفاده درست از ظرفیت های آن است و باید از این ظرفیت در بالا بردن وحدت بین مسلمین و بیداری هرچه بیشتر مسلمین و مؤمنین بکار برد.