مریم مجتهدزاده، رئیس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس، در دو برنامه رادیو سراسری خانواده با عنوان بر بلندای آسمان شرکت و در گفتگوی خود درباره سبک زندگی، به بررسی الگوی قناعت پیشگی در زنان و توجه به اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری پرداخت.
از نظر مجتهدزاده اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی است که هماهنگ با سیاست های کلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی و برای مقاومت در برابر اقدامات  تخریبی شکل می‌گیرد تا بتواند در برابر ضربات اقتصادی تحریم‌ها وتوطئه های گوناگون اقتصادی نظام استکبار مقاومت کرده و توسعه و پیشرفت خود را ادامه دهد و روند رو به رشد همه جانبه خود را در ابعاد ملی، منطقه ای و جهانی حفظ کند.
مجتهدزاده به نقش زنان در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: زنان در مدیریت فرهنگی جامعه جایگاه استادی و مربی گری جامعه را برعهده دارند و به عنوان مدیران خانواده ها نیز می توانند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور داشته باشند. اگر ما توسعه را انسان محور می دانیم زنان هم به عنوان نیمی از سرمایه انسانی یک کشور نقش موثر و تعیین کننده ای در توسعه دارند چرا که توسعه ای که درون زا، همه جانبه و پایدار است قطعا نمی تواند بی توجه به این تاثیر و نقش باشد.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران و اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی در تعارض با منافع استکبار جهانی و ابرقدرت ها است و دشمنی ها با کشور ایران اسلامی ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: تحریم اقتصادی دشمنان عرصه اقتصاد کشور را دچار چالش جدی نموده است و با توجه به دستور مقام معظم رهبری الگوی مقاومتی برای مقابله با این وضع راه حل رهایی از این بحران است.
به گفته مجتهدزاده مهم ترین الگوی ویژه اقتصاد مقاومتی، مردمی سازی اقتصاد است. چنین  اقتصادی تحریم ناپذیر بوده و حداکثر مقاومت اقتصادی زمانی ورود پیدا می کند که در بدنه مردم فعال شود. زنان نقش مهم و کلیدی در اقتصاد مقاومتی دارند، آنان به عنوان طلایه داران این بخش می توانند با تدبیر و اتخاذ الگوی مصرف مبتنی بر آموزه های دینی گام موثری در این زمینه بردارند.
راه حل ارائه شده توسط مجتهدزاده در برنامه بر بلندای آسمان این است که؛ زنان مدیران اقتصادی خانواده و تربیت کننده فرزندان و کانون خانواده هستند که می توانند با مدیریت منابع و جلوگیری از اسراف و تبذیر در کمک به اقتصاد خانواده مثمر ثمر باشند و از امکانات به طور بهینه استفاده کنند و در بهبود اقتصاد جامعه موثر باشند. حضرت علی (علیه السلام) 3 خصلت متانت، احتیاط و حسابگری را از ویژگیهای مهم زن مسلمان می داند. آن حضرت به زنان حسابگر ارج می نهند و متذکر می شوند که زنان حسابگر و دقیق از مال و آبروی همسر خویش مراقبت می کنند.
رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس ادامه داد: زنان به عنوان فعالان در عرصه خانواده و تربیت فرزند ضمن گرما بخشیدن به نهاد خانواده به عنوان مهمترین وظیفه با حسابگری و دقت نظر در دخل و خرج، خانواده را نیز به سامان می رسانند. یکی از وظایف زن به عنوان مسئول خانه و خانواده انتقال ارزش های اخلاقی به نسل بعد است.
مجتهدزاده خاطر نشان کرد: مادر صرفه جو فرزند صرفه جو تربیت می کند. مادری که نگرش اقتصادی دارد، فرهنگ اقتصادیش را به خانواده و فرزندان منتقل و مانع از ریخت و پاش های بی مورد می شود. نقش مادر در کل خانواده جاری است. به طور کلی بخش اعظمی از تربیت، الگو پذیری متربی از مربی است و از طریق گفتار، کردار و رفتار در وجود فرزندان نقش می گیرد.
مجتهدزاده در این برنامه به خانواده ها توصیه کرد: باید حمایت از تولید ملی در خانواده‌ها با محوریت و مدیریت بانوان نهادینه و به فرهنگ تبدیل شود، تولید ملی و بالا بردن کیفیت تولید داخل به صورت جهادی بر عهده مردان است و حمایت از تولید داخلی و جایگزینی کالای ایرانی در خانواده وظیفه جهادی زنان است، چرا که مادران در خانواده نقش فرهنگ سازی را بر عهده دارند.
وی همچنین گفت: خانواده‌ها باید به این امر واقف باشند که مصرف کالای وطنی و حمایت از تولیدات داخل، آخر الامر به پویایی اقتصاد و به فعال شدن چرخه‌ی تولید خواهد انجامید که از پرتو آن، اشتغال ایجاد شده و در نتیجه بیکاری از جامعه رخت برخواهد بست.
مجتهدزاده برای مسئولان هم یک توصیه داشت: مسئولان باید با فعال کردن بخش صنعت، سایر بخش‌ها را از رکود و کم تحرکی نجات دهند، چون بی توجهی به این امر سبب می شود که رویکرد جامعه معطوف به استفاده از کالای خارجی شده و  تولید داخل از عرصه‌ی رقابت باز داشته شود که نتیجه اش تعطیلی مراکز تولیدی و افزوده شدن بیکاران و بالا رفتن قیمت ها، بروز ناهنجاری‌ها و از هم گسستن بنیادهای جامعه منجر است.
وی تأکید کرد: زنان نقش تأثیرگذاری را در اصلاح الگوی مصرف و حمایت از تولید داخلی دارند آنها می‌توانند در خرید لوازم خانگی تولید داخلی را جایگزین کالای خارجی کنند.اجناس ایرانی در برخی موارد کیفیتی مشابه با کالای خارجی دارد اما چون خرید جنس خارجی در فرهنگ عمومی جا افتاده و نوعی کلاس محسوب می‌شود اکثر خانواده‌ها با صرف هزینه بیشتر کالای خارجی را انتخاب می‌کنند.
مجتهدزاده گفت: اینجاست که نقش زنان در حمایت از تولید ملی آشکار می‌شود چرا که آنها به عنوان مدیران خانه می‌توانند درها را به روی کالای خارجی بسته و تولید داخلی را جایگزین کنند. اگر خانواده‌ها بدانند درهنگام تصمیم‌گیری و تردید برای خرید کالای ایرانی و خارجی، تولید ملی را جایگزین کنند چرخه صنعت رونق یافته و چرخ کارخانه‌های داخلی به جریان می‌افتد هیچگاه محصول بیگانه را انتخاب نمی‌کنند تا هیچ کارگری به دلیل تعطیلی کارخانه‌اش بیکار و خانه نشین نشود.