«باسمه تعالی»

سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در جمع تعدادی از فعالان فرهنگی استان گیلان

مشهد مقدس ـ مرداد ۱۳۹۳

اگر خودتان را اصلاح نکنید …

در کنفرانس برلین یک نفر ضدانقلاب، خودش را لخت کرد که این عمل، توهین به جمهوری اسلامی ایران محسوب می شد، بعضی از اصلاح­طلب­ها هم در این جلسه بودند. تلویزیون نیز قسمتی از آن را پخش کرد. خیلی ها اعتراض کردند که چرا شما این تصاویر را پخش کردید؟ حزب الهی ها بر آشفتند که آقا اینها چه افکار بدی دارند، رفتند از سر شکایت که علما به داد اسلام برسید. به خانه آیت الله بهجت نیز رفتند. به ایشان گفتند: بیایید برای ما صحبت کنید. اصرارکردند و ایشان نیز قبول کردند.

جهت و نگاه آقای بهجت را ببینید. ایشان اول آمدند در یک وجه بچه حزب الهی ها را نقد کردند و فرمودند: چطور ماها ظلم می کنیم. دیگران ظلم می کنند، تحمل نمی کنیم، ما ظلم کنیم ایرادی ندارد؟ و بعد به همین بچه حزب الهی ها خیلی راحت فرمودند، تحلیل فوق العاده ای دارند ایشان؛ اگر خودتان را اصلاح نکنید و اوضاع درست شود، موقتا درست شده است و دوباره برخواهد گشت.

شما می فرمایید آنها ظلم کردند، خب! شما هیچ وقت ظلم نکن، اگر شما خودت اهل ظلم باشی و بعد اعتراض به ظلم آنها کنی، آن ظالم ها کنار هم بروند، دوباره بر خواهند گشت. شما باید خودت را درست کنی. ایشان در انتها افشاگری تلویزیون را تأیید کردند و جو جامعه آرام شد و غائله در آن زمان خوابید، چرا که خیلی هجمه بر تلویزیون زیاد بود که چرا آن کنفرانس را نشان دادید. آیت الله بهجت فرمودند: این کار درستی است و باید افشا کرد، باید علیه آن ضد انقلاب­ها حرف زد، ولی اینها حل نمی شود، تا زمانی که خود حزب الهی ها هم پاک شوند.

اول خودسازی و بعد جامعه سازی

ما به عنوان عناصر فرهنگی باید ابتدا خودمان را بسازیم و سپس جامعه را. جامعه شبیه فرد است، شما برای اینکه کار فرهنگی کنید، برای اینکه نبض جامعه دستت باشد، باید نبض فرد را بشناسی و تا زمانی که در مراقبه و محاسبه­ی نفس، پیرت در نیاید، خودت را نخواهی شناخت. اگر نفسِ وجودِ خودت را شناختی، افعی خود را خواهی شناخت و آنگاه می توانی با افعی های جامعه مبارزه کنید.

خودسازی مایه­ی امید و شجاعت

امام چرا شجاع بود؟ مقام معظم رهبری چرا اینقدر شجاع هستند و امیدواری دارند؟ امیدواری مقام معظم رهبری را احدی در جامعه ندارد، چرا اینقدر قدرتمند و محکم هستند؟ تجربه کردند؛ از خدا کمک گرفتند و خدا کمکشان کرده است. درجریان خود سازی، تجربه شخصی ایشان است. چرا می فرماید ما می توانیم؟ چون توانسته خودسازی کند.

کسی که نتواند خود سازی کند، اگر در عرصه سیاسی، پست و مقامی بگیرد، همیشه دچار یأس و ناامیدی است. نمی توانیم! چون خودش را نتوانسته اصلاح کند، هر وقت به مبارزه ی با ابلیس برخواسته، شکست خورده است. بنابراین در مبارزه با شیطان بزرگ نیز احساس می کند، زمین می خورد. امام شجاع است، چرا که شجاعت را تجربه کرده، دیو نفس را زمین زده، اعداء عدو را زمین زده، بزرگترین دشمن را زمین زده، آن وقت دیگر این دشمنان کوچک چیزی نیستند. امیدوار است، چرا که خدا به او امید داده است. این راهی است که باید رفت.

بی عرضگی از خود ماست

بعضی ازحزب الهی ها خیلی مأیوسند، این یأس از وجود خود آنها سرچشمه می گیرد. می آید و می گوید: حاج آقا! فساد همه جا را برداشته است. این من و شمائیم که عرضه نداریم جامعه را رشد دهیم وگرنه هیچ وقت به کسی که خودساخته نیست، رای نمی دادید. این بی عرضه­گی من و شماست.

من دیده ام این مسئولین را که در در دوره جوانی چقدر حزب الهی و بهتر از ما بودند امّا در ۳۵سال گذشته خراب کردند. حتما شما هم می خواهید جامعه را اصلاح کنید. باورکنید همین من و شماها هستیم که پس­فردا می روید کاره ای می شوید و ما با یه عده از جوان­های دیگر باید بنشینیم و درباره شما حرف بزنیم (خنده حضار)؛ قطعاً خراب خواهیم شد. آنها که بهتر بودند، خراب شدند. آنجا که عقاب پر بریزد، از پشه ی لاغری چه خیزد.

در این جهاد اکبر، سازوکارهای درگیری های درونی ات را بشناس، بعد گام در جهاد اصغر بگذار تا ان شاء الله  موفق بشوید.

بدی، رو می آید تا اصلاح شود

امام صادق علیه السلام می فرماید: مومن بدی هایش رو می آید و باید با او مبارزه کند، اگر نابودش کردی، بدی بعدی می آید بالا و باید با او مبارزه کنی.

مورد داشتیم آمده پیش امام رضا علیه السلام گریه و التماس کرده تا حسادت درونش را امام رضا علیه السلام پاک کند. بعد از خوابیدن، در خواب دیده با عقربی مبارزه می­کند. تعبیر خوابش را پرسید، امام رضا علیه السلام گفتند: حسادت از وجودت پاک شده، بلافاصله مرض بعدی آمد جایش.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: اگر یک زمانی دیدید با همه مرض ها مبارزه کردید و مرض بعدی نیامد، بدانید نفر بعدی که می آید، حضرت عزرائیل است. وضع یک فرد همین است. یک جامعه هم برای اینکه اصلاح بشود، بدی هایش باید رو بیایند. بدی یک جامعه چگونه اصلاح می شود؟ چگونه بدی اش رو می­آید؟ یکی از راه­های نمایان شدن بدی جامعه، پیدا شدن مسئولین بد و بداخلاق است. این مسئولین، بدی های جامعه را نمایندگی می کنند. اینها رو می آیند، خراب می کنند تا جامعه بفهمد.

ما حزب الهی ضعیف هم داریم. این مشکل باید در جامعه حل شود. یک حزب الهی ضعیف روی کار می آید تا حزب الهی­ها هوشیار شوند و گوشی دستشان بیاید.گوشی دستتان آمد؟ نیامد؟ پس باز هم باید پیش برویم. چهره های شاخص اجتماعی چه با رأی مردم، مسئول بشوند و چه بدون رأی مردم لیدر شوند و خراب شوند، اینها نماینده­های بدی در جامعه اند. هر کدامشان هم ممکن است کلی یار جمع کنند، اینها زخمهایی است که بیرون می زند و باید حل شود.

امتحان، تا پاک شدن ما وجود خواهد داشت

مورد داشتیم طرف اهل روضه و سینه زنی نبوده، الان دیده که هیئتِ ضدانقلاب هم می شود داشت، روضه ­می گیرد، غذا می­دهد. اینها یک پرونده اند. اینها آن­وقت لیدر پیدا می کنند و دورش جمع می شوند. این مرض باید از بین برود. باید بیایید رو.

وقتی یک چهره ی شاخص بدیع، چه سیاسی و چه غیر سیاسی، با انتخاب، بی انتخاب، روآمد، بدانید که انشاء الله نزدیک است که این عیب حل شود. همانطور که هوای نفس با مبارزه از بین می رود، اینجا نیز باید یک مبارزه ی اجتماعی در فضای مثلا جهاد فرهنگی، یا یک مبارزه رسانه ای باید صورت بگیرد تا آن عیب حل شود. تا زمانی که پاک نشویم، خدا ما را مورد امتحان قرار خواهد داد.

کِی مشخص می شود که پاک شده ایم؟ جامعه کِی مشخص می شود که پاک شده؟ فرد اگر پاک شود، یا فوت می کند، یا اینکه آقا یک شب به او سر می زند. آقا برای او به صورت شخصی، یک جوری فرج می کند. پس یا با فوت یا با فرج شخصی.

جامعه که فوت نمی کند، پس پاک شدن جامعه، با ظهور حضرت مشخص می شود. پس تا زمانی که ظهور رخ نداده، جامعه دارای بدی­هایی است. حال باید یکی این بدیها را نمایندگی کند و به آن میدان بدهد تا رو بیاید تا اصلاح شود.

ایرادات حزب الهی ها

هیچ لیدر سیاسی یا غیرسیاسی که نماینده بدی است، تک نیست، این نماینده یک گروه است. یک سیاسی حزب الهی، خودش را علامه دهر می داند، این نماینده همه حزب الهی هایی است که خودشان را علامه دهر می دانند.

حزب الهی­ها یکی از ایرادات اساسی که دارند، این است که کم مطالعه می کنند. مثلا جلد ۲۱ صحیفه امام را نخوانده است. بیل به کمرش خورده، نمی خواند. می خواهد بخواند، کمر درد می گیرد. اصلا همه چیز را می داند؟ چرا باید بخواند؟

عصاره ی سیاسی و معنوی امام در جلد ۲۱ صحیفه امام است. امام فرمود ادعیه را بخوانید، نخوانده. قرآن را مطالعه کنید، نکرده. خب این فرد، در آینده چه شخصیتی می شود؟ خدا نکند کار دست این فرد بیفتد. اصلا این نوع حزب الهی مظلوم باشد، بهتر است.

شما قرار است سربازان امام زمان ارواحنا فدا شوید، اینجوری؟ حزب الهی داریم، دست خطش خوب نیست. یعنی آنقدر خودداری از هوای نفس ندارد که به خودش می گوید: بنویس! برو بابا خط چیه؟ بعد آن ­وقت مقام معظم رهبری که از حدود ۴۰ سالگی دارند، با دست چپ می نویسند، دست خطشان از او بهتر است. امیرالمومنین علیه السلام به دست خط زیبا توصیه کردند.

یکی از عرفایی که در صحن و سرای امام رضا مدفون است، نام نمی­برم، روضه­خوانی به خانه او آمد، داشت از در می آمد تو، ایشان از درِ دیگر رفت داخل اتاق! همه جا خوردند. روضه خوان آمد و روضه خواند. خواستار دیدن صاحب خانه شد، ولی این عارف قبول نمی کردند، تا اینکه با اصرار مردم، راضی به دیدار با روضه خوان شدند. ولی در این دیدار یک بار هم به چهره روضه خوان نگاه نکردند. وقتی از او پرسیدند که چرا به چهره روضه خوان نگاه نمی کنید؟ فرمودند:  این بنده خدا این همه سال روضه می خواند، حتی یکبار خودش گریه نکرده است. گفت: آره! سال­هاست که گریه نکرده ام.

شهدا قبل از عملیات روضه می گرفتند و توسل می کردند و ضجه می زدند. مورد داشتیم، خواستند همایش بگیرند، شب قبل از همایش دور هم جمع نشدند که توسل حضرت زهرا سلام الله علیها را بخوانند و بعد همه را هم می خواهند درست کنند.

من و شما ان شاء الله جزو منافقین نیستیم، چون ائمه خیلی مهربانند و خودشان ما را حفظ خواهند کرد ولی قطعا جزو کسانی که باعث ظهور باشند هم نیستیم. اگر خوب بودیم تا حالا امام زمان ظهور کرده بودند. حزب الهی جماعت، حوصله ندارد، خودش پای روضه بنشیند، مردم را سرِ روضه می نشاند. دو ساعت سینه زنی راه می اندازد اما خودشان نیستند.

حزب الهی ها باید اینگونه باشند

شباهت فرد و جامعه این است، حزب الهی­ها باید حُسن جامعه باشند، نه عیب جامعه. حزب الهی­ها باید سخت­گیر باشند. باید یک طیف ایجاد کنند، طیفی که بیشتر از بقیه گریه می کنند، بیشتر از بقیه استغفار می کند. نیاز نیست مردم در دعای کمیل بنشینند، همین که بعد از نماز یک تکه از دعا را بخوانند، کفایت می کند. این راهش است.

شاخص خوب بودن را اگر بخواهیم بگوئیم و آن را به عنوان مهمترین ویژگی مومن اعلام کنیم، و حتی مبالغه ای نکرده باشیم و بنده می گویم که اگر روی آن فکرکنید، خواهید فهمید که همین موضوع عصاره ی ایمان توست.

گناه را ترک بکنید خوب است. تمام فروع دین را لیست کنید.

امّا آن چیزی که عصاره ی توست: نشاط و شادابی روحی و احساس خوشبختی در مومن است که موج می زند. اینجا سرچشمه درست شدن اخلاق است. هر وقت غمی داشتیم به دلیل وجود سیاهی هاست. احساس خوشبختی در اوج، احساس نشاط و انرژی در اوج، نه اینکه یک لبخند زوری بزند و مردم بگویند حزب الهی بد اخلاق است.

امام رضا علیه السلام تو را دارم چه غم دارم، راست می گید؟ یا به خاطر بدبختی ها رفتید امام رضا علیه السلام؟

مرحوم دولابی خدا خیرشان دهد، می فرمودند: می روید حرم، خوشبختی هایتان را ببرید. در زیارت امین الله می خوانیم، اللهم فجعل نفسی مطمئنه بقدرک راضیه بقضائک مولعه بذکرک و دعائک. صفحه اول تمنای رضایت می کنید، دو صفحه بعد، اعلام رضایت می کنید. تمام دعایی که می کند، تهش تقاضای نشاط است. چرا گفتیم این را باید از امام رضا علیه السلام بخواهید؟ چون اینها ناشی از رضایت هست و رضایت هم از طریق امام رضا علیه السلام حاصل می شود.

یک دعا کنم: یا امام رضا! ما را راضی بگردان!

یک لوتی در تهران هست که خیلی گریه کن خوبی هست. تکیه کلامش هم، همین راضی باش است. همش دارد ذکر می گوید: راضی باش! راضی باش! امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: هرکس راضی باشد و دعا کند، دعایش مستجاب می شود. اصلا ما که آمدیم حرم، شاکی هستیم. شاکی نبودیم که نمی آمدیم.

حضرت امام فرمودند من با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص می شوم. رضایت، خیلی از حرفها پشتش هست. چون دو تا رنج داریم. رنج تکلیف و رنج تقدیر! آقای دولابی فرمودند: نمی خواهد رنج تکلیفی را تحمل کنید، بروید رنج تقدیری را تحمل کنید، تا رشد نمایید.

فقط رضایت است که وضع عالم را تغییر می دهد، زیرا با رضایت می شوی یک گلوله انرژی.

یکی از شاگردانشان آیت الله ایازی تعریف می کردند، من(پناهیان) ایشان را دیده بودم، خود این عالم بزرگوار، شاگرد آیت الله قاضی بودند. هر دوی این بزرگواران به رحمت ایزدی رفتند. در جوانی قدرتهایی داشتند، از خدا خواستند که خدایا! اینها را از ما بگیر. یکی از مدیران حوزه ای که ایشان داشتند، استعفاء می دهد و می گوید من هرچی می گویم گوش نمی دهند، فکر می کنند من برای خودم می گویم. من برای نظم مدرسه می گویم و شاکی بودند. آقا به ایشان می فرمایند که حالا چرا شاکی شده اید؟ بالاخره مشکلات مدیریت حل می شود، همانطور که داشتند با ایشان صحبت می کردند و ایشان را دلداری می دادند که کارت را انجام بده و دقت را افزایش بده، دستشان را دراز کردند و درخت نارنج وسط حیات را نشان دادند. می گفت این درخت ۳متر با ما فاصله داشت. به یکباره دیدم شاخه درخت آمد جلو و ایشان نارنج را چید و با اراده ی خودشان درخت را جلو کشیدند و گفتند: گاهی اوقات آدم با اراده ی خودش مسائل و مشکلات را حل می کند.

بزرگ باشید وگرنه پس فردا پست می گیرید، فاجعه به وجود می آورید.

خوشبختیِ دین را نشان بدهید

این قدرت های روحی را شما نیاز دارید، آن نشاط روحی را شما نیاز دارید. اگر راست می گوئید که این دین شما را خوشبخت کرده است، نشانش بدهید. یکی از علما بعد از ۲۲ بهمن گفتند رفتم پیش آیت الله بهجت، گفتم تظاهرات غوغایی بود. گفتند: یعنی چه؟ اینها همش، اراده روح الله است. بخاطر نفس آقا روح الله است که مردم به خیابان ها می آیند.

شما چه چیز بدست آوردید که دارید مردم را می کشانید هیئت؟ شما فقط برای امام حسین علیه السلام می­توانید آدم جمع کنید. چون شما فقط زمانی که برای امام حسین سینه می زنید، خیلی احساس خوشبختی می­کنید. ارمنی هم می­آید دور حرمش سینه می زند. چرا؟ چون تو بیشتر از اینکه بخواهی برای فرق شکافته عباس علیه السلام غصه بخوری، از او کیف می کنی. این خوشبختی را به شما سردرِ حضرت زینب سلام الله علیها نشان بدهم؟ مارأیت الا جمیلا. زیبایی دینتان را به رخ همه بکشید. زیبایی ای را که خودت درک کردی. سیاه حرف نزن، منفی سخن نگو و به همه انرژی بده.

به بی حجاب رسیدی، بگو اگر یک ذره حجابت را رعایت کنی، از همه بچه حزب الهی ها زدی جلو! همین یک مشکل را داری، به او انرژی بده.

بگزار بگویند اینها چقدر انرژیکند. تو چرا خسته نمی شوی؟ چرا ده برابر کار می کنی؟ خستگی ندارم! پرم اصلا.

این عصاره ی دارایی های توست، بعضی از حزب الهی­ها را، دماغشان را بگیری، نفسشان دیگه بالا نمی­آید. آنقدر باید بخوابند، تا خستگی­شان در برود. کم بخور و ده برابر کار کن. باور کن. امیر المومنین علی علیه السلام فرمودند: مومن انرژی اش را از غذا نمی­گیرد، از نیّتش میگیرد. فرمود علی! درِ خیبر را با بازویت کندی؟ فرمود: نه! با قدرت روحیم. ما امروز یک آدم این جوری می خواهیم.

زینب کبری سلام الله علیها را نگاه کنید که چه جوری سختی کشید. به خدا اگر ماها را بگذارند، ماها که مَردیم در یک سفر تفریحی بر شتر سوار کنند از کربلا تا شام، تلف می شویم. حضرت زینب سلام الله علیها با قدرت روحی­اش بود که فرمود: ما رأیت الا جمیلا.  با جانش تجربه کرده بود، نه اینکه جلو دشمن آن حرف را بزند. خیلی حرف است، در حالی که اهل بیت را جمع کردند، عمر سعد ملعون آمد و گفت: شترها را بیاورید. اهل بیت را سوار کنید. حالا یک مشت زن و بچه جمع شدند، همین هایی که نیزه و شمشیر زدند، آمدند که بروند سمت دختر بچه های امام حسین علیه السلام (گریه حضار) امام زین العابدین علیه السلام می فرمایند: زینب سلام الله علیها، فریادی زد، که همه مردها چند قدم به عقب رفتند. فرمود: بروید کنار، اینها اهل بیت رسول الله هستند، نامردها شما نامحرمید. اصلا کسی نتوانست نُطُق بکشد. همین­ها که تازیانه می زدند، آن روی زینب سلام الله علیها را دیدند که قدرتش را نشان داد. میخ کوب شدند. این انرژی را زینب از کجا آورده است؟ از آنجا که حسین علیه السلام در گودی قتلگاه فرمود: خدایا! راضیم به رضای تو.

مطمئن باشید زینب (سلام الله علیها) هم بالای تل می فرمود: راضیم به رضای تو!

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته