فعالین رسانه ای معتقد هستند که پیام مقام معظم رهبری در داخل کشور خودمان هم مخاطب دارد و همه در این موضوع وظیفه دارند اما قطعا مدیران فرهنگی مسئولیت سنگین تری در این زمینه خواهند داشت.

پیام رهبر معظم انقلاب مکر غرب را به خودشان برگرداند

علی محمدی مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی عصر امروز با اشاره به بازتاب و بارخورد های پیام مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی گفت: می توانیم یک قیاس تاریخی بین پیام مقام معظم رهبری و پیام حضرت امام خمینی(ره) به گورباچف داشته باشیم ؛ پیام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در آن زمان یک پیام مهم بود از این باب که ایشان فرموده بودند { از این پس کمونیسم را باید در موزه های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد}. پیام مقام معظم رهبری را هم در این راستا می توان تحلیل کرد که در آینده بحث سرمایه داری و غرب را باید در موزه های تاریخ به دنبالش باشیم.

وی افزود : دعوتی که رهبر معظم انقلاب خطاب به عامه مردم خصوصا جوانان مطرح کردند مبنی بر اینکه که به سمت اسلام بیایید را می توانیم با آن پیام مقایسه کنیم ، به هر حال بحث ولایت فقیه در این مباحث مطرح است و در واقع این دو پیام در کنار یکدیگر می تواند تاریخ ساز انقلاب ما باشد که در برهه های مختلف انقلاب ما با شرایط روز جهانی همزیستی بیشتری دارد.

محمدی تصریح کرد: در برهه ای که غرب با استفاده از جریان تکفیر به دنبال به کنج بردن اسلام بود حضرت آقا در این قضیه مکر آن ها را به خودشان برگرداند و این کیس بودن ولی فقیه ما را نشان داد که در برهه های مختلف واقعا با تدابیر ایشان انقلاب و اسلام نجات پیدا کرده است.

مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی عصر امروز خاطر نشان کرد: رسانه های جبهه انقلاب اسلامی باید در گسترش پیام حضرت آقا کوشش داشته باشند که بحمد الله تا به حال این پیام بازتاب خوبی هم داشته است. شاید خود غربی ها هم باورشان نمی شد که این اتفاق بیفتد. نکته دیگری که در این مسئله وجود دارد این است که رسانه های اپوزیسیون و معاند نظام با سکوت خبری با این پیام برخورد کردند واین نشان می دهد که در واقع این پیام به عمق هدف از پیش تعیین شده خود نشسته است که رسانه های اپوزیسیون با این سکوت عجیب و کامل با این قضیه برخورد دارند.

وی در پایان افزود: همان طور که تا به حال رسانه های انقلاب در این قضیه خوب از خود عکس العمل نشان داده اند می توانند باز هم از ابعاد مختلف به این موضوع بپردازند و به نظر من تولید پوستر ، اینفوگرافی و… در این زمینه می تواند جاذبه داشته باشد.

لزوم یادگیری زبان های خارجی توسط عناصر جبهه فرهنگی انقلاب

مرتضی خلفی زاده سردبیر سایت جهان نیوز نیز با اشاره به اهمیت نشر و گسترش پیام مقام معظم رهبری و به ویژه وظیفه جبهه رسانه ای انقلاب اسلامی در این زمینه گفت: قطعا کسانی در این راستا می توانند نقش مفیدی ایفا کنند که ارتباطات خارجی خیلی خوبی دارند به خصوص در شبکه های اجتماعی ، در حقیقت هر کسی در حد وسع و مقدورات خودش می تواند به انتشار این پیام کمک کند.

وی تصریح کرد: یک ضعف خیلی بزرگ از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با انتشار این پیام آشکار شد و آن هم در واقع عدم استفاده از زبان های زنده بین المللی دنیا توسط عناصری است که در این جبهه فعال هستند که البته بخشی از این موضوع قطعا به ضعف نظام آموزشی برمی گردد که آموختن زبان صرفا جنبه کنکوری دارد. یک فکر جدی باید بشود که عناصر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بتوانند با دنیا  خارج از طریق زبان های زنده دنیا ارتباط برقرار کنند. مکالمه زبان های مختلف علی الخصوص عربی ، انگلیسی و فرانسه که سه زبان زنده دنیا هستند لازمه بلا تردید این جبهه است. ضمن اینکه در بخشی از پیام مقام معظم رهبری اشاره شده است که جوانان غربی به منابع اصیل دسترسی پیدا کنند. این منابع اصیل را چه کسانی می خواهند معرفی کنند؟ غیر از این است که تک تک همین کاربران فضای مجازی که در ایران هستند می توانند بخشی از این کمک باشند.

خلفی زاده خاطر نشان کرد: پیام رهبر معظم انقلاب یک موج شوک آور و غیر قابل انتظاری بود چرا که فضا بعد از حادثه پاریس کاملا سیاسی شده بود و دنیا به سمت یک دوقطبی در حال حرکت بود که یک طرف آن تروریسم و ضد تروریسم تشکیل می داد و عملا اسلام در زمره تروریسم تعریف می شد. با این پیام فرهنگی و غیر سیاسی رهبر معظم انقلاب در واقع تک تک افراد هدف این پیام قرار گرفتند و به نوعی تلاش شد فراتر از قدرت رسانه ای کشور های مختلف و ابر قدرت ها گام برداشته شود تا بتوان پیام حقیقی اسلام منتشر شود. در شرایطی که بهترین و دقیق ترین ابزارها با کمترین محدودیت در اختیار گروه های تروریستی مثل داعش است به نظر می ریسد که این حرکت یک نوع اوری و یک ابتکار عمل مهم بود.

این فعال رسانه ای معتقد است: پیام مقام معظم رهبری در داخل کشور خودمان هم مخاطب دارد، همه در این زمینه وظیفه دارند اما قطعا مدیران فرهنگی مسئولیت سنگین تری در این زمینه خواهند داشت. با این وجود من فکر می کنم که توانمندی نیروهای فرهنگی حقیقی خیلی بالاتر از مدیران فرهنگی در زمینه انتشار این پیام است اما در دسترس قرار دادند منابع اصیل اسلامی کار مدیران فرهنگی است که باید به میدان بیایند. مثلا یک ظرفیت بزرگ سایت ” تبیان ” است که با فعال کردن زبان های غیر فارسی خود می تواند نقش تاثیر گذاری داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در این میان یکی دیگر از نکاتی که حائز اهمیت است بخش محتوا می باشد، درست است که محتوا در این زمینه کم نیست اما برای مخاطبان خارجی کافی هم نیست و باید در این عرصه کار شود یعنی مترجمان باید وارد این عرصه شوند و با توجه به فرهنگ بومی هر کشور کتاب تولید کنند.