حجت الاسلام محمدعلی امینی از فعالان فرهنگی استان گیلان است که در سالهای اخیر در مجموعه فرهنگی ـ تربیتی یاران موعود در رشت مشغول به فعالیت است. پیرامون فتنه 88 و حضور پرشور مردمی در 9دی دقایقی با وی به گفتگو نشستیم.

سراج: به نظر شما دلیل وقوع فتنه 88 چه بود؟

بیان چند نکته در باب این پرسش ضروری به نظر می رسد:

نخست آن که فتنه 88 یک حادثه ناگهانی در یک بازه زمانی مشخص نبود. دشمن زمینه بروز این فتنه را به صورت تدریجی و از سال‌ها قبل فراهم کرده بود؛ لذا نمی‌توان فتنه 88 را یک حادثه ناگهانی دانست.

مطلب دوم آن که یک عده از عوامل فتنه ساز، از ابتدا خود را در نظام و انقلاب جا زده‌ بودندو اعتقاد راسخ به اصول اسلام و انقلاب نداشتندو در فتنه 88 مشخص شد آنها خط امامی نبودند.

ما در اسلام مسئله برائت از دشمن را در کنار تولی داریم و ائمه معصوم در این باره فرموده‌اند: «هل الدین الا الحب و البغض؟» یعنی اگر تبری نجویید معلوم می‌شود تولی‌تان هم دروغ است؛ اما در فتنه 88 دیدیم که شعارهایی بر خلاف اسلام و انقلاب دادند، برخی نه تنها سکوت کردند که درمواردی با اشرارهمراهی کردند. البته برخی دوستدار امام بودند؛ اما نقاط ضعفی داشتند که شیاطین نیز با استفاده از این نقاط ضعف آنها را از خط خارج کردند.

مطلب دیگر آنکه در این بین برخی از مردم که دارای تحلیل درستی نبودند با این پیش فرض که  مثلا برخی از سران داخلی فتنه مسئولیتی در دوران امام راحل داشتند، در غبار فتنه نتوانستند چهره باطل را تشخص دهند؛ فضیلتی برای برخی قائل شدند که این امر منجر به توهّم محبوبیت برای آنان شد. اینکه عرض کردم سران داخلی فتنه به جهت این است که فتنه در خارج سران و کانون هایی چون آمریکا  و انگلیس داشت و  در داخل هم سرانی داشت.

حال آن­که اولا به فرموده خود امام ره “ملاکحال فعلی است”. ثانیاً اگر فلانی نخست‌وزیردوران امام بود، بنی‌صدر هم رئیس جمهور آن دوران بود، بازرگان هم نخست وزیر دوران امام بود!

سراج: مهمترین پیام 9دی چیست؟

فتنه سال‌ 88 یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر انقلاب بود. فتنه‌ای که در واقع شبیه جنگ احزاب بود و تمام دشمنان اسلام، دشمنان انقلاب و دشمنان امام زیر چتر جریانی که اتفاقا مدعی خط امام بودند با هدایت و تحریک سازمان‌های جاسوسی به ویژه آمریکاو انگلیس‌ها می‌خواستند نظام را از درون به فروپاشی بکشانند.

پیام حماسه 9دی این بود که در تقابل دائمی جبهه حق و باطل می توان ضمن شناخت شیوه ها و ترفندهای جناح باطل، اختلافات ناچیزی که ناشی از کج سلیقگی و اختلاف سلیقه است را کنار گذاشت، و دوشادوش یکدیگر در مقابل جنود باطل صف کشید. 9دی فریاد وحدت خواهی اقشار ملت در مقابل افتراق بود.”تا باطل هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم.”

سراج: مردم گیلان یک روز جلوتر از همه کشور  و در 8دی 88 به میدان آمدند. تحلیل شما از این پیشگامی مردم گیلان چیست؟

در پاسخ این پرسش نظرتان را جلب می کنم به پاسخ آیت الله گرامی در سوال مجله پاسدار اسلام (شماره، آبان و آذر 1393) از ایشان در باب مخالفت امام راحل در مورد برخورد با جریانات معاند:

برخورد حضرت امام با جریانات معاند در مقاطع مختلف کاملاً روشن است. امام در مقاطع مختلف با جریانات، گروه‌ها و افرادی که رفتار و گفتارشان با قرآن و احکام اسلامی تطبیق نداشت، بسیار محکم و قاطع برخورد می‌کردند… روش امام که معلوم است. ایشان در جریان قطب‌زاده که قابل مقایسه با این جریانات هم نبود، موقعی که در قم عده‌ای تظاهرات کردند و شعار دادند آزاده، صادق قطب‌زاده، بسیار تند برخورد کردند و گفتند تعجب می‌کنم که چرا مردم غیور قم نشستند و تماشا کردند. باید خودشان می‌ریختند و اینها را از بین می‌بردند… .

پیشگامی مردم گیلان که در واقع بازیگران اصلی حماسه 9دی بودند، به عنوان یک اقدام متهورانه در پاسخ به توهین به ارزش ها و مقدسات نظام مقدس جمهوری اسلامی است. نظامی که ارزشهای آن به راحتی به دست نیامده که به راحتی از دست برود.

سراج: فتنه گران با شیوه های مختلف به دنبال کم جلوه دادن حماسه 9 دی هستند؟ وظیفه فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این زمینه چیست؟

حماسه 9دی، به مثابه یک حرکت تاریخی، در تاریخ این کشور ثبت و ضبط شده است؛ که پیوسته برای آیندگان الهام بخش و آموزنده خواهد ماند. البته وظیفه فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این زمینه آن است که باید این روز را به عنوان یکی از روزهای ماندگار تاریخ انقلاب اسلامی، با استفاده از ابزارهایی نظیر: روشنگری، هنر و … همواره و به بهترین شکل ممکن گرامی بدارند.