مباحث و مطالب ارائه شده، موضوعات مهم و قابل دقتی است که این گفتگو را خواندنی کرده است:

 1ـ به نظر شما دلیل وقوع فتنه 88 چه بود؟

يکي از آن علت ها که به نوبه خود علت مهمي در مظلوميت ومذ بوح شدن حسین شد بي بصيرتي مي باشد . گروههای زیادی با علی جنگید ند هرکدام هد فی داشتند مثل معاویه که برای جاه ومقام وثروت جنگیدند اما خوارج برای چه جنگیدند آنان که ظا هرا از زهاد وعباد بودند دایم اللیل ودایم الصوم بودند. نه! اینها هیچکدام اهداف معاویه را نداشتند بلکه هدف اینها فقط خدمت و ادای وظیفه بوده است و با یقین هم به این نتیجه رسیدند این مطلب را علی(ع) نیز میدانستند خود حضرت در بیانی میفرماید طلب الحق فأخطاء  طلب حق میکردند اما خطا کردند چرا چون بصیرت نداشته اند فلذا هردوگروه (خوارج وعلی(ع))ایثار کردند اما حضرت ایثار توأم با بصیرت داشته اند فلذا وقتی حضرت گفتند طلب الحق یعنی ایثار گر هستند اما وقتی گفتند فأخطا یعنی بصیرت نداشته اند که راه درست را انتخاب کنند. فلذا دراین جور موارد بجای تعیین تکلیف برای رهبری کسب تکلیف باید بکنیم.

مسبب اصلي بي بصيرتي نيز تبعيّت از شهوات و هواهاي نفساني بوده که ريشه اصلي آن دوري از تقواي الهي مي باشد واين را قرآن اين گونه بيان مي فرمايد:(أَفَرَءَيْت‌َ مَن‌ْ أتَّخَذَ إلهه‌ٌ هَوه‌ُ وَأَضَلَّه‌ُ الله عَلي عِلْم‌ٍ وَخَتَم‌َ عَلي سَمْعِه‌ِ وَقَلْبِه‌ِ وَجَعَل‌َعَلي بَصَرِه‌ِ غِشوَة‌ً فَمَن‌ْ يَهْديه‌ِ مِن‌ْ بَعْدِ اللهِ أِفَلا تَذَکَّروُن‌)؛پس آيا ديدي کسي که هوا پرستي کرد وخداوند بنا به علمش آن را گمراه نمود و برگوش وقلبش مهر زد و بر بصيرت و بينايي اش پرده افکند؟ پس چه کسي او را هدايت مي‌کند بعد از خدا آيا متذکر نمي شويد؟

بـي تقوايي و هواپرستي‌، عقل وبصيرت را کور مي نمايد؛ چنان که علي (ع) فرموده‌: «ذِهُاب‌ُ الْعَقْل‌ِ بَيْن‌ُ الْهَوي وَالْشَّهْوة‌ِ؛ از بين رفتن عقل باهمکاري هواپرستي و شهوت راني ممکن مي‌شود.»

لذا علت وقوع فتنه 88 بی بصیرتی ،زیاده خواهی و دنیا طلبی عده ای بود که امکان دارد در هر بُرهه ای از زمان دچار خطا شوند. افراد بسیاری هستند که عُمر خود را در راه دین، نظام و انقلاب می گذرانند اما متاسفانه در این راه منحرف می شوند. طلحه و زیبر دو شخصیت تاریخی هستند که در زمان پیامبر القاب طلحه الخیر و شمشیر اسلام را داشتند اما بر اثر ریاست طلبی و دنیا طلبی، هوای نفس بر آن ها غلبه کرد و در مقابل امیرالمومنین ایستادند.

 2ـ مهمترین پیام 9 دی چیست؟

محوریت اصل ولایت فقیه ، نگاه مردم به شخص ولی فقیه واشارت حضرت اقا، اما نکته ای که مغفول مانده است این است که ما باید این حماسه را مظهر غیب الغیوب واراده خفیه خداوند ببینیم. از جمله مهمترین پیام های حماسه نه دی مارا در دو بخش می توان متصور شد:

الف) دستاوردهای داخلی

  • اقتدار مردمی و معنوی انقلاب و رهبر
  • انسجام بیشتر بین مردم و نظام.

ب) دستاوردهای خارجی

  • اذعان غرب به اقتدار و قدرت بازدارندگی نظام اسلامی.
  • حفظ استقلال سیاسی.
  • تحرک بخشی به بیداری اسلامی منطقه.

3ـ مردم گیلان یک روز جلوتر از همه کشور  و در 8دی 88 به میدان آمدند.  تحلیل شما از این پیشگامی مردم گیلان چیست؟

ولایت چشمه جوشان و چراغ هدایت همه انسانهایی است که می خواهند راه کمال را بپیمایند. اگر جلوتر یا عقب تر از فرمان مقام معظم رهبری گام برداریم خلاف ولایتمندی ماست و ما باید ثابت کنیم همواره پیرو مقام عظمای ولایت هستیم و این مبتنی بر آموزه های دین مبین اسلام است.

حضور پرشور مردم گیلان در حماسه ۸ دی که یک روز پیش از سایر نقاط کشور اتفاق افتاد ناشی از آگاهی و هوشیاری و دینداری وبیداری مردم این استان می باشد .  این حضور نشان دهنده ولایتمداری و ولایت پذیری مردم گیلان می باشد که دست بیعت را در دستان فقیهی عادل،رهبری حکیم وفرزانه گذاشته تا به خوبی از گذرگاه حساس وپرخطر تاریخ سیاسی به سلامت عبور کنند.

4ـ فتنه گران با شیوه های مختلف به دنبال کم جلوه دادن حماسه 9 دی هستند؟ وظیفه فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این زمینه چیست؟

دو نکته مهم حایز اهمیت است:

الف) بصیرت دادن :

عـاشـوراییان، بـي هـدف وکـورکـورانـه بـه کـربلا نيامده بودند.آنان اهل بصيرت بودند، هم نسبت به درستي و حقّانيت راه ورهبرشان،هم به اينکه وظيفه شان جهاد وياري امام است، آگاهي امام حسين (ع) ازشهادت دراين سفروآگاهانيدن ياران به پايان اين قيام،نوعي داشتن بصيرت ودادن بصيرت است،تاانتخاب افراد،آگاهانه باشد(مَااَرانِي اِلاّ مَقْتُولاً). به نقل ابو مخنف: حضرت دوست نداشت که همراهيان بااوهمراه شوند مگرآنکه بدانند به استقبال چه وضعيّت وسرنوشتي مي روند. حضرت ميدانست که اگرآينده رابراي آنان روشن کند، تنهاکساني همراهي اش خواهندکردکه حاضر به مواسات، فداکاري وکشته شدن در کنار او باشند.

ب) استقامت:

يکي از مفاهيمي که در قرآن جايگاه خاصي دارد، مفهوم «استقامت» است. اگرراه حقي را شروع کرديدخيال نکنيد همين شروع،کافي است؛ بايد تا لحظه آخر و تا گام آخردر متن راه باشيد. به حاشيه نرويد. عوضي نرويد وکج نشويد. درقرآن داستان بنی  اسراییل را مطالعه کنید, خداوند بسیارتاکیدکرده و وقایع بعدازرحلت پیامبر رادرتاریخ مشاهده کنید تابتوان دردوران تاریخی چندین ساله انقلاب اسلامی وقایع رادرست بیابید.

 در بیانی زیبا حضرت امام خامنه ای در سخنانی چنین فرمودند :

….. حضرت امیرالمومنین (ع)، در جنگ صفّين فرمودند:«وَ قَدْ فُتِحَ بَابُ الْحَرْبِ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ أَهْلِ الْقِبْلَةِ وَ لَا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَالصَّبْرِ»نهج‌البلاغه،خطبه173 اين پرچم را برنمىدارد وبه دوش نمىكشد، مگركسى كه اين دو خصوصيت را داشته باشد: اولاً بصيرت داشته باشد. ثانياً استقامت داشته باشد. بصيرت دينى و استقامت ايمانى.

5ـ مهم ترین وظیفه نیروهای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برای جلوگیری از وقوع رخدادی شبیه فتنه 88 چیست؟

از دو منظر یا به عبارتی با دو نگاه میتوان به این سوال پاسخ داد.دو نگاهی که به نظر بنده مکمل هم هستند.

نگاه اول:

سليقه خدا با من و شما فرق مي‌کند، مي‌گويد:روز از نو روزي از نو؛آن فتنه تمام شد؛ فردا فتنه‌اي ديگر، آزمايشي جديد. دانش‌آموز سال اول که امتحان مي‌دهد، سال دوم امتحا نش سخت‌تر است.اگر بخواهد فتنه‌اي بشود قاعدتا بایداز درون همين دستگاه باشد. لذاجا دارد که ما خودمان را آماده کنيم. لذاما دو وظيفه داريم: يکي اين‌که خودمان استقامت داشته باشيم. ديگر اين‌که استقامت ديگران را رصد کنيم تا کج نروند. به آن‌ها تذکر بدهيم. حمايتشان کنيم. پس آنچه به گواه تاریخ ثابت شده است تکرار تاریخ وبوجود آمدن حوادث سخت می باشد.

حال با این نگاه این سوال پیش می آید که : در زمان ظهور آیا قرآن باید قبل ازظهور برسر نِی برود یا بعد از ظهور ؟ چون تاریخ باید تکرار شود.

اگرقبلش باشه داستان علی پیش میاد لذا باید قبل ازظهوراتفاق بیفته تا سِره ازناسره و محرم ازنا محرم جدا بشه. داستان فتنه 88یکی از این غربال ها بود.اما کافی نبود. وهنوز غربالهایی در راه است.آن چیزی که تقسیم بندی میکند مقدارتبعیت ازولایت وبصیرت است همان چیزی که مقام معظم رهبری تاکید میکنند.

نگاه دوم :

بصیرت افزایی و ارتقاء معنویت جامعه  وترویج سبک زندگی جهاد وشهادت در لوای پرچم مهدوی. واین مستلزم این است که  لحظه هارا بايد بشناسیم، نياز را بايد بدانیم.

حضرت امام خامنه ای چه زیبا فرمودند: “… فرض بفرماييد كسانى درکوفه دل‌هاشان پرازايمان به امام حسين(ع) بود، به اهل‌بيت محبت هم داشتند،اما چند ماه ديرتر وارد ميدان شدند؛ همه‌شان به شهادت رسيدند،پيش خداهم مأجورند؛ اماكارى كه بايد می کردند،آن  كارى نبود كه آن‌هاكردند؛ لحظه رانشناختند؛ عاشورا را نشناختند؛در زمان مناسب،آن كار را انجام ندادند.اگر كارى كه توابين در مدتى بعد از عاشورا انجام دادند، درهنگام ورودجناب مسلم به كوفه انجام مي‌دادند، اوضاع عوض مي‌شد؛ممكن بودحوادث، جورديگرى حركت بكند. شناسايي لحظه‌‌ها و انجام كار در لحظة نياز،خيلى چيز مهمى است.شناختن موقعيت، فهميدن نياز،حضوردر لحظة مناسب و مورد نياز؛اين اساس كار است كه مؤمن بايد اين را هم با خودهمراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود؛آن كارى راكه بايدانجام بدهد، بتواند انجام بدهد. (.29/10/88 )” .