«گادز»یک بازی استراتژیک است که توسط کمپانی مستقل«22کنز» تولید شده است. این کمپانی برای بدست آوردن هزینه اولیه تولید این بازی یک کیک استارتر را کلید زد و هدف مالی این کیک استارتر را450 هزار پوند انگلیس تعیین نمود که بیش از این رقم توانست از این طریق بدست آورد و بدین ترتیب شروع به ساخت بازی نمود.این بازی توسط«پیتر مولینکس» طراحی شده، کسی که در ساخت بازی پیشینش به  نام «پاپیولس» موفق بوده است.

این بازی قرار است برای پلتفرم های متعددی انتشار یابد اما در ماه آگوست 2014 برای گوشی های هوشمند انتشار پیدا کرد. بازی «گادز» از بازی هایی نظیر «دانجن کیپر» و «بلک اند وایت» الهام گرفته است. مولینکس پیش از آنکه شرکت «22 کنز» را در سال 2012 تأسیس کند، در مایکروسافت مشغول به کار بود. در این بازی، بازیکن در نقش یک خدای دیجیتال، بازی را آغاز میکند و 2 عدد پیرو دارد که در طول بازی تعداد پیروانش زیاد می شود و می تواند یک تمدن ایجاد نماید و در نهایت با حمله به تمدن های دیگر می تواند منطقه تحت سیطره خود را وسعت دهد.

 بازیکن به مانند یک خدا می تواند به بندگان  خود هدیه های مختلف ازجمله دانش بدهد و ازطرف دیگر می تواند بر آنها عذاب نازل کند که در واقع  همان بلایای طبیعی می­باشند و روند بازی با گذشت زمان و دستکاری محیط صورت میگیرد. در نسخه آنلاین گفته می شود که یک انسان حقیقی به عنوان خدای مطلق قرار دارد که می تواند بر روند بازی همه بازیکنان تأثیر بگذارد و همچنین مقداری از سود حاصل از فروش بازی را می برد. این شخص برنده بازی«واتس اینساید دکیو؟»، «بریان هندرسون» می باشد که البته هنوز نحوه تأثر او بر بازی به طور کامل معلوم نیست.

پیروان بازیکن که در واقع تابعان خدای درون بازی هستند، بساط اقامت سایر انسان ها را فراهم کرده و معابد و مکان های مقدس را می سازند و تعمیر می کنند.

اما بازی کردن چنین بازی می تواند به طور بالقوه اثرات مخربی را از جهت اعتقادی بر بازیکنان وارد آورد که احتمالاً این اثرات، با طراحی آگاهانه این بازی، مدنظر سازنده بازی نیز بوده است.

اول اینکه بازیکن به طور مجازی در جایگاه خداوند قرار داده می شود و طبیعتاً این بازی قابلیتی را ایجاد می کند که بازیکن سعی در همذات پنداری با خدا داشته باشد و بخواهد که در جایگاهی خدایی قرار گیرد.امکان انجام هر گونه عملی توسط بازیکن که نقش خدای دیجتیالی را دارد، باعث می شود زمانی که بازیکن خطا و اشتباهی در بازی مرتکب شود، در پس زمینه ذهن او این مفهوم شکل گیرد که خطا و اشتباه در رابطه بامفهوم واقعی خدا نیز وجود دارد و امری قابل تصور می شود که این نوعی تصور محدودیت برای خدا و رواج شرک است.

در بازی معجزات الهی را می­توان بی هدف بکار برد،این قابلیت به مفهوم و هویت و چرایی معجزات الهی که در ذهن بازیکن بر اثر تعلیمات دینی شکل گرفته صدمه وارد میکند و تصور بی هدفی وعبث بودن امر خداوند را در ذهن مخاطب بارور می نماید.

در بازی «گادز»، بازیکن به عنوان خدا معرفی می شود ولی این با بازیکن است که خوب یا بد نیکو صفت یا شیطان صفت باشد، امکان حمله به پیروان و کشتن آنها وجود دارد. و این کشتن صرفا به منظور توسعه منطقه تحت فرمانروایی می باشد. نسبت دادن ظلم به خدا در ذهن بازیکن بوجود خواهد آمد زیرا که این بازی آنلاین است و در بازی های آنلاین، زمان بازی بسیار طولانی است و بازیکن تا ماه ها ممکن است درگیر بازی بشود.

نسبت دادن محدودیت به خداوند یکی دیگر از مصادیق پنهان در داستان بازی می باشد زیرا که برای رشد در بازی، بازیکن وابسته به دریافت منابعی است که از بندگان به وجود می­آید که در صورت تأثیرگذاشتن بر ذهن بازیکن می تواند مفهومی کفر آمیز در پس زمینه ذهن وی بکارد که خداوند به بندگان وابسته است.

در این بازی، کشتن به خاطر دستور خداوند وجود دارد اما دلیل پشت پرده کشتن در واقع توسعه منطقه تحت سیطره خدا می باشد که می تواند این بذر را در ذهن  بازیکن بکارد که مصیبت های وارده به انسان ها به خاطر قدرت طلبی یا سرگرمی خدا است(معاذا…) و دلیلی متعالی برای آن متصور نیست.

در مجموع این بازی، بازیکن را در دنیایی مصنوع و دیجیتال، به مقام خدای میرساند و درخلال بازی و در طول ماهها می تواند بذر کفر را در اذهان مخاطبان بارور ساخته و خدا را مفهومی خیالی و افسانه ای که میتواند شخصیت اول یک بازی سرگرم کنند قرار بگیرد ، جلوه می دهد.

منبع: مجله حلقه وصل