یکی از برجسته‌ترین راه‌های نفوذ استکبار و استعمار در کشورهایی که سر از پذیرش سلطه‌ی آنها باز می‌زنند، القای عادت «مصرف گرایی» و به طریق عام، «تجمل پرستی» است. در این بین، رستوران‌های زنجیره‌ای نقش به‌سزایی را در تسریع این روند ایفا می‌کنند.

رستوران‌هایی که اغلب، مرکزیت آنها در کشورهای اروپایی و یا امریکایی قرار داشته و مالکیت آنها نیز در اختیار سرمایه‌داران یهودی است.

با پایان قرن بیستم و آغاز دوره‌ای جدید از سرمایه‌داری مدرن، رستوران‌های زنجیره‌ای تبدیل به یکی از قوی‌ترین مظاهر این نظام مسلط بر جهان شده و هجومی همه‌جانبه را برای تسلط بر بازارهای کشورهای جهان سوم و به تبع آن، تهاجم فرهنگی و نهایتاً به چنگ آوردن سلطه‌ی اقتصادی و سیاسی آغاز نمودند.

یکی از مجموعه رستوران‌هایی که این وظیفه را بردوش می‌کشد، رستوران‌هایی است موسوم به wimpy، که هرچند در سالیان اخیر در رقابت با رقبای جدیدالتأسیسش به ظاهر کم آورده و صحنه را به آنها واگذار کرده، اما همچنان به عنوان یکی از سردمداران القای حس مصرف گرایی در میان هوادارانش ایفای نقش می‌کند و نکته‌ی مهم اینجاست که اخیراً و پس از رسیدن به توافق هسته‌ای میان دولت ایران و کشورهای امریکایی-اروپایی، توانسته شعبه‌ای را نیز در تهران – البته در سایه‌ی غفلت مسئولان – افتتاح کند.

۰۵

تاریخچه‌ای کوتاه

Wimpy (با تلفظ فارسی ویمپی) نام مجموعه رستوران‌هایی است که در سال ۱۹۳۴ میلادی توسط شخصی به نام «ادوارد گولد» در ایالت ایندیانای امریکا تأسیس شد و در دهه‌های بعد، با اعمال برخی تغییرات در ساختار مدیریتی و تملک آن، مرکزیت آن به بریتانیا انتقال یافت. رستورانی که بالطبع یکی از ملزومات آن برای بقا در صحنه‌ی رقابت با دیگر مدعیان، عرضه‌ی گوشت‌های رایج در جوامع مسیحی از جمله خوک و… و همچنین، سِرو انواع مشروبات الکلی است.

اگرچه با آغاز به کار و اوج‌گیری McDonald در دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی، به میزان قابل توجهی از تأثیر و فروش این رستوران کاسته شد، اما پس از خریداری سهام این شرکت توسط سهام‌داران و شرکای ساکن آفریقای جنوبی، جانی دوباره گرفت و توانست به ماندن در صحنه‌ی رقابت ادامه دهد. البته تغییرات زیاد در جایگاه مدیریت و صاحبان اصلی این شرکت نیز، در افت کمّی و کیفی آن بی تأثیر نبوده است.

افتتاح شعبه ای از رستوران vim py، در تهران

افتتاح شعبه ای از رستوران vim py، در تهران

اسمی بی‌معنی اما با معنی بسیار

برخلاف بسیاری از رستوران‌های زنجیره‌ای دیگر که نام آنها برگرفته از نام مالکان است، نام رستوران  wimpy اصلاً اینگونه نیست؛ با جستجویی ساده در فرهنگ لغات انگلیسی می‌توان دریافت که این واژه به معنای آدم ساده‌لوح و احمق است! که البته در ترکیب لغات، هم دارای نقش اسمی بوده و هم به عنوان صفت به کار می‌رود، که در نوع خود جای بسی تعجب دارد. البته مشخص نیست، اطلاق این صفت، به فروشندگان است، یا خریداران.

روحیه‌ی تنوع‌طلبی کاذب و مصرف‌گرایی بی‌دلیل

یکی از بدیهی‌ترین دست‌آوردهای جامعه‌ی سرمایه‌داری مدرن امروز، ایجاد حس تجمل‌پرستی و کشاندن اقشار مختلف جوامع به سمت روحیه‌ی مصرف‌گرایی است. روحیه‌ای که کوچکترین تقویت‌کننده‌ی آن را می‌توان تبلیغات تلویزیونی دانست. از چیپس و پفک گرفته، تا کالاهای لوکس.

به عبارت ساده‌تر، «چشم و هم‌چشمی» که از قدیم در فرهنگ سنتی ما به عنوان امری مذموم تلقی می‌شده، امروزه تبدیل به امری شایع شده است. چه از طریق استفاده‌ی جنون‌آمیز از وسایل الکترونیکی و صرف مبالغ هنگف برای خرید آنها و چه در زمینه‌ی خوراک که از بارزترین نمودهای آن، اصرار بی مورد برای رفتن به اینگونه رستوران‌ها و انداختن عکس سلفی با اطرافیان و در معیت غذاهای آنجاست. عکس هایی که بعضاً هزینه‌های کمرشکنی را نیز برای خانواده‌های ایرانی در پی خواهد داشت.

ذوق‌زدگی افراطیون

پس از حصول توافق هسته ای میان ایران و کشورهای ۵+۱ ، برخی از فریفتگان مظاهر تمدن غرب به گونه‌ای جنون‌آمیز، چه در فضای مجازی و چه بعضاً در فضای حقیقی، سعی در نزدیک کردن هرچه بیشتر جامعه‌ی مسلمان ایران به غرب و حذف آرمان‌های امت انقلابی کردند. گویی که توافق هسته‌ای، نوعی براندازی نظام به چشم آنان آمده و می‌خواهند ایران اسلامی را دودستی تقدیم نظام استکبار کنند.

البته این ذوق زدگی، از هر دوطرف این ماجرا به خوبی دیده می‌شد؛ چه از طرف برخی خودفروختگان داخلی و چه از جانب برخی ساده لوحان غربی که هنوز پس از گذشت قریب ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ملت ایران، آنان را نشناخته‌اند.

بارزترین نمود آن هم، اختصاص صفحه‌ای بر روی وب‌گاه شرکت McDonald به منظور یافتن نماینده‌ای در ایران برای تأسیس نخستین شعبه‌ی این رستوران زنجیره‌ای پس از انقلاب اسلامی بود.

۰۲

دور زدن قانون یا تبانی ای از پیش طراحی شده

در این گیر و دار و در سایه‌ی غفلت برخی مسئولین، در یکی از مناطق تهران اقدام به افتتاح رستورانی با نام vim py شده است، که با اعمال تغییری ناشیانه در نام لاتین این رستوران، سعی در منحرف کردن ذهن مخاطب از نام اصلی آن شده است؛ در صورتی که تلفظ فارسی wimpy و vim py تفاوتی با یکدیگر نداشته و کاملا مشابه ادا می‌شوند. حرکتی که به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت و قطعاً می‌بایست از سوی مسئولین ذی‌ربط پی‌گیری شده و اقدام قانونی برای جلوگیری از نفوذ ظواهر فرهنگ غرب در کشور اسلامی ما صورت گیرد.

حال واقعاً این سوال مطرح می‌شود که چرا و چگونه، با وجود تأکیدات بسیار مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم جلوگیری از نفوذ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و… نظام استکبار و علی الخصوص امریکا، به این راحتی اجازه‌ی راه اندازی این مجموعه در قلب و یکی از نقاط مهم تفریحی پایتخت داده شده است؟

۰۱