بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، قدرت های جهان حتی یک روز هم از دشمنی علیه نظام اسلامی دست برنداشتند آنان در جریان مذاکرات هم بارها دبه کردند و به دنبال رسیدن به اهداف خود بودند، در واقع می خواستند تور نفوذ خود را پهن تر کنند، اکنون آنها همچنان پروژه نفوذ را در حوزه های مختلف به ویژه در بخش مراکز علمی با جدیت دنبال می کنند، در چنین شرایطی باید افراد دانشگاهی میزان آگاهی و بصیرت خود را بالا ببرند.

در همین خصوص دكتر «مظفر نامدار»، عضو هيات علمي دانشگاه و دبير سابق شوراي بررسي متون و كتب علوم انساني به سوالات ما در رابطه با پروژه نفوذ دشمن در مراکز علمی پاسخ گفته است.

*دشمن از چه راهی پروژه نفوذ را در فضاهای علمی به ویژه دانشگاه ها دنبال می کند و تا الان چقدر موفق بوده است؟

نفوذ کار قدرت هایی است که مطامع استعماری دارند، این مسئله یک توهم نیست، واقعیت است بنابراین این قدرت ها هر روزنه ای را پیدا کنند از همان جا رخنه می کنند، به طور طبیعی دشمن به جایی که حساس تر است نفوذ می کند تا از آنجا به اهداف و آرمان های خود برسد، یکی از مکان هایی که دشمن به دنبال نفوذ در آنجاست، مکان های علمی و دانشگاهی است.

به دلیل اینکه دانشگاه دو وظیفه مهم دارد یکی تولید دانش و دیگری تولید آرمان است، اگرچه دانشگاه های ما دچار مشکل هستند و نتوانسته اند آن طورکه باید و شاید در مسیر ماموریت خود حرکت کنند اما به هرحال دشمنان ما طی سالهای اخیر هزینه های زیادی کرده اند تا تولید آرمان و دانش را در دانشگاه ها هدف بگیرند.

دشمن قاعده مند نفوذ نمی کند او سعی دارد تا از جایی که ما فکرش را هم نمی کنیم راهی برای نفوذ پیدا کند زیرا آنها آنقدر باهوش هستند که بدانند چگونه به شکل پنهانی به دانشگاه ورود پیدا کنند، متاسفانه هنوز روزنه های نفوذ دشمن در دل محیط های علمی را به خوبی نشناخته ایم، اگر خود را دلخوش کنیم که روزنه را شناخته ایم، اشتباه می کنیم چون در واقعیت این گونه نیست.

متون و منابع غربی و استخدام اساتید غرب زده از جمله روزنه های نفوذ دشمن در محیط های علمی است که شناخته شده است، هر وقت در رابطه با نفوذ در دانشگاه ها سخن گفته می شود، همه به این موارد اشاره می کنند اما مسئله پیچیده تر از این حرفاست و باید سایر روزنه های نفوذ نیز شناسایی شود. به عنوان مثال بعد از جنگ جهانی دوم، آمریکایی ها وارد ایران شدند تا به کشورهای خسارت دیده از جنگ، کمک مستقیم و غیرمستقیم داشته باشند و از این موضوع دولتمردان ایرانی خوشحال شدند آنها خیال می کردند واقعا پشت پرده این مسئله همان پرداخت خسارت است در حالی که آمریکایی ها به بهانه پرداخت این خسارت، اداره ای تشکیل دادند و کار آنها نیز نفوذ در ساختار اداری و شناسایی نیروهای توانمند و بردن آنها به آمریکا بود. پس ببینید که دشمن تا چه حد حساب شده عمل می کند به طوری که در پوشش کمک اقتصادی به دنبال شناخت دقیق ساختار اداری ما بوده است. در همان زمان خیلی ها حتی به فکرشان هم نمی رسید که آمریکایی ها از این روزنه نفوذ کرده اند.همین قدم زدن ها، فالوده خوردن ها و اتفاقی دیدن ها راهی برای نفوذ است.

اکنون دشمن در نفوذ به فضاهای علمی ما موفق عمل کرده لذا باید چشم و گوش مسئولان ما باز باشد و به خوبی این روزنه های نفوذ را بشناسند. بی تردید همین قدم زدن ها، فالوده خوردن ها و اتفاقی دیدن ها راهی برای نفوذ است و نباید اجازه داد دلباختگان فرهنگ غرب ضمن هم دست شدن با دشمنان عرصه ای برای نفوذ پیدا کنند چرا که هریک از این اقدامات و صمیمی شدن مسئولان ما با سیاستمداران آمریکایی عرصه را برای نفوذ در تمامی بخش ها به ویژه حوزه های علمی باز می کند و این امر واقعا نگران کننده است.

از سوی دیگر این مسئله هم مهم است که بدانیم گاهی سیاست بازی و حاشیه سازی در دانشگاه ها نیز جزء پروژه نفوذ دشمن است. باید مراقب باشیم و حواس خود را جمع کنیم بیهوده اسیر این سیاست بازی ها و حاشیه سازی ها نشویم، به تعبیر مقام معظم رهبری، «محیط دانشگاه باید محیط فهم سیاسی، آگاهی و دانش سیاسی باشد اما سیاسی کاری و حاشیه پردازی به کار اصلی دانشگاه¬ها یعنی تلاش و پیشرفت علمی ضربه جدی می زند، سیاست بازی، سمِّ محیط¬های علمی است»، لذا باید فرامین و فرمایشات رهبر انقلاب را آویزه گوش کنیم و بر این مبنا حرکت کنیم، قطعا اگر این گونه عمل نماییم دیگر روزنه ای برای نفوذ بیگانگان باقی نمی ماند.

*به طور کلی دشمنان ما از طریق نفوذ در فضاهای آکادمیک و دانشگاهی به دنبال چه هستند؟
به طور طبیعی به دنبال پیاده سازی اهداف سوء خود هستند و دانشگاه و مراکز علمی به علت وجود تعداد کثیری از جوانان محلی مناسب برای توطئه و نفوذ دشمن است. آنها می خواهند با تخریب ذهن جوانان، آنان را به نیروهای خود تبدیل کرده و به عنوان عناصر وابسته غربی از آنها استفاده کنند به همین خاطر است که رهبری تاکید کردند که سیاست بازی، سمِّ محیط¬های علمی است. گاهی جوانان ما ناخواسته در خط دشمن حرکت می کنند و حرف هایی را می زنند که خوشایند آنها است، این ها همه راه را برای نفوذ گسترده تر می کند پس باید هوشیار و با بصیرت عمل کرد.

*دانشجویان و اساتید ما چقدر توانستند در این سالها مقابل نفوذ دشمن بایستند؟ اصلا توانسته اند بایستند یا اینکه خیلی مواقع دشمن موفق بوده است؟
ببینید برخی از دانشجویان و اساتید ما نتوانسته اند در مقابل نفوذ دشمن ایستادگی داشته باشند و متاسفم از اینکه باید بگویم خیلی در این حوزه موفق نبوده ایم، در همین حال باید به این مسئله تاکید کنم که ما در حوزه علوم انسانی امتحان خود را خوب پس ندادیم اما در حوزه های دیگر چون مبادی فرهنگی به حوزه تخصصی برمی گردد کمتر آسیب دیده ایم. از آنجایی که در حوزه علوم انسانی؛ فرهنگ ماهیت عام پیدا می کند و در زندگی آحاد مردم تاثیرگذار است، بیشتر شاهد تاخت و تاز دشمن و نفوذ آنان بوده ایم، به همین علت است که مقام معظم رهبری مدام تکرار می کنند باید در حوزه علوم انسانی تحولی اتفاق بیفتد چون به معنای واقعی کلمه این بخش امتحان و آزمون خود را به خوبی پس نداده است.

*آیا تلاش هایی به منظور مسدود کردن راه نفوذ دشمن در عرصه علم و دانش و دانشگاه صورت گرفته است؟
ببینید تاپیش از این در حوزه علم و دانش به منظور بستن راه های نفوذ دشمن اتفاقات خوبی در حال رخ دادن بود اما برخی برنامه های کلان ما تحت تاثیر فراز و فرود دولت ها قرار می گیرد و چون دولت ها با مطامع متفاوت بر سر کار می آیند و به جای دنبال کردن آرمان های ملی در پی تحقق آرمان های حزبی و باندی خود هستند، هنوز شاهد بسته شدن راه نفوذ دشمن نیستیم، در واقع همین مسئله راه را برای هجمه و نفود بیگانگان هموار کرده است.

*چرا به یکباره یاد این مسأله افتاده ایم و در گذشته کمتر نسبت به موضوع نفوذ بیگانگان در محیط های علمی به صورت جدی حرف زده می شده است؟
به یکباره یاد این مسأله نیفتاده ایم اما کمتر به این مقوله پرداخته شده است زیرا یکی از مشکلات ما، دیوان سالاری نظام آموزش عالی است، این دیوان سالاری بسترهای لازم را فراهم نکرده است و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز وضعیت خوبی نداریم، اگرچه هریک از اعضای آن تجزیه شان خوب است اما ترکیب شان خوب نیست یعنی هرکدامشان به تنهایی می توانند خوب عمل کنند ولی وقتی در کنار هم قرار می گیرند، خوب نمی توانند عمل کنند. حداقل از دهه ۷۰ رهبری تکرار کرده اند که علوم انسانی را دریابید اما کو گوش شنوا؟ رهبر انقلاب به درستی بر این مسأله تاکید کرده اند زیرا این حوزه یکی از روزنه های مهم رخنه است که اگر برای این مسئله فکری نکنیم دچار مشکل می شویم.

در این میان ضرورت ایجاب می کند تا در محیط های دانشگاه ما تولید علم صورت بگیرد، این تولید علم موجب تولید سرمایه می شود. اکنون علوم انسانی بر مبنای سرمایه ها و ذخایر اصلی خودمان تولید نمی شود.

شما اگر به اروپا بروید و از نظام آموزش عالی آنها بپرسید شما حافظ چه چیزی هستید؟ در پاسخ خواهند گفت که حافظ مدرنیته هستند اما اگر از جوان ما پرسیده شود که حافظ چه هستند؟ نمی دانند و فکر نمی کنم که جوابی هم بتوانند در این ارتباط بدهند.